100% Coco – Berlin

‘Vliegensvlug mijn jurk met polkadots aangetrokken en een geel vintage hoedje met voile. De camera loopt. Woooeeeaaaa’.

De Style Tiger gaat vloggen! Maar Coco’s eerste vlog wordt door haar fans met de grond gelijk gemaakt. Hoe kun je een on fleek modevlogger zijn als je niks bijzonders meemaakt? Intussen vraagt Coco zich af wie haar ware liefde is: Bruno of toch Rocco? Aaargh!

Wanneer Coco voor school een snuffelstage moet doen, besluit ze haar leven te ontsaaien met booming modestages. Coco solliciteert met een vlog bij Chanel en Viktor&Rolf. Gaan die blauwe duimpjes nu wel omhoog?

In drie woorden

Stijl-iconen, mode, vloggen

In meer woorden

Misschien kende je Coco al uit eerdere delen van de deze serie? Mocht dat niet zo zijn, geen probleem. De auteur blikt namelijk vaak genoeg terug op gebeurtenissen uit de voorgaande boeken over 100% Coco. Dit maakt dat je zonder problemen in kan stappen in de wereld van Coco, alias Style Tiger. Eerder was zij onder andere in Parijs en New York. En voor dit avontuur staat Berlijn in de planning!

Dit boek is geschreven in de vorm van een dagboek. Door het te lezen stap je als het ware in de huid van Coco, een 13 jarige vlogger, vooral onder tieners bekend als de Style Tyger. Mode is haar grote passie. Ze heeft al een geheel eigen stijl en weet hiermee anderen te inspireren door middel van haar vlogs. Maar Coco is ook gewoon een middelbare scholier. Als de lerares Engels op een dag laat weten dat alle leerlingen een snuffel-stage-plek moeten gaan zoeken besluit Coco haar modehart te volgen en op zoek te gaan naar een droomstage. Als haar zoektocht naar grote modebedrijven niet volgens verwachting verloopt belandt Coco in een dipje. Hoe gaat ze dit aanpakken? Zijn bedrijven als Chanel en Victor&Rolf te hoog gegrepen? Of weet Coco met doorzettingsvermogen en talent toch haar ideaal te verwezenlijken?

Niki Smit, zelf ook gek op mode, spreekt de taal van jonge vloggers en modefanaten. Het dagboek is doorspekt met Franse en Engelse uitroepen die betrekking hebben op kleding en emoties van het moment. Een paar voorbeelden hiervan zijn: jouw stijl is echt fabulous, zo origineel Coco, amourr, back on track, très chique, helemaal in luv enz. Als lezer wen je gauw aan deze stijl. Opvallend is het enthousiasme van de hoofdpersoon en hoe zij alles onlosmakelijk verbindt met mode en stijlen. Nooit gaat Coco zonder over haar outfit te hebben nagedacht op pad. Voor elke gelegenheid is wel iets aparts te bedenken. De baret siert haar in het bijzonder, ze heeft ze in alle soorten en maten en ze passen zowel bij Niki Smit zelf als bij Coco. De schutbladen van het boek staan er ook vol mee. In roze uiteraard, want dat is de kleur die steeds terugkomt in het boek, aangevuld met zwart en wit. Beroemde modenamen komen aan de lopende band voorbij al dan niet gekoppeld aan modeontwerpen en/of accessoires. Erg leuk!

Naast al deze modieuze hypes spelen ook andere belangrijke (puber) items in dit verhaal een rol. Zo ontdekt Coco dat je goed na moet denken over je wat je wilt delen op internet, heeft ze liefdesverdriet omdat ze haar New Yorkse vriend mist, helpt ze met de coming out van twee vriendinnen die verliefd op elkaar zijn en trapt ze er bijna in als een groot modebedrijf haar wil misbruiken. Gelukkig kan Coco wel altijd rekenen op de hulp van haar ouders en heeft ze daarnaast ook nog eens een ontzettend lieve opa. Jezelf zijn gaat Coco best goed af!

Niki Smit won met 100% Coco en 100% Coco Paris de Prijs én de Pluim van de Nederlandse Kinderjury. 100% Coco werd bovendien verfilmd.

Benieuwd geworden en zelf ook gek op mode, vlogs en dagboeken? Dan is dit boek echt iets voor jou! Geschikt voor kinderen en tieners vanaf een jaar of 11

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *