67 Seconden

‘Mensen houden altijd meer van mensen als ze dood zijn‘.

Will staat 67 seconden in de lift naar beneden, met in zijn broekband een pistool. Zijn broer Shawn is vermoord, en Will weet wat er van hem verwacht wordt. Niet snitchen. Niet huilen. Wraak. Maar op elke verdieping stapt iemand in. Will krijgt steeds een klein stukje van een groot verhaal, en begint te twijfelen aan zijn bestemming. Hij is op weg om het juiste te doen… toch?

Wraak, familie, beklemmend

Jason Reynolds weet dat er een heleboel jongeren zijn die een hekel hebben aan lezen. Hij weet ook dat een heleboel van die jongeren jongens zijn. Hij weet dat deze boek-hatende jongens niet echt een hekel hebben aan lezen, maar aan verveling. Zijn oplossing? Geen saaie boeken schrijven! Daarom schrijft hij over de realiteit van veel (gekleurde) jongeren in Amerika. Deze graphic novel is gebaseerd op de roman 67 seconden.

Het is geen ‘gezellig’ boek. Het besef dat dit verhaal de realiteit is voor veel gekleurde jongeren in Amerika, maakte dat het verhaal nog lang in mijn hoofd bleef zitten. Hoe verschrikkelijk moet het zijn dat het ‘normaal’ is dat er naasten doodgeschoten worden. Want dat is waar dit boek over gaat. De broer van Will wordt doodgeschoten tijdens een potje basketbal. En wanneer dit gebeurt, gelden er 3 regels voor Will; je huilt niet, je verraadt niemand en je neemt wraak. Je zoekt degene op die je broer vermoordde en je vermoord hem. Will denkt te weten wie zijn broer heeft vermoord. Hij pakt het pistool uit de la en is van plan om de moordenaar van zijn broer op de wachten voor diens flat. Wanneer hij in de lift stapt om vanaf de zevende verdieping, waar hij woont, naar beneden te gaan, stapt er op elke verdieping iemand in de lift. Het zijn stuk voor stuk personen die heel dicht bij Will hebben gestaan. Personen die niet meer leven. Personen die hun verhaal aan Will vertellen. Deze verhalen maken Will aan het twijfelen. Hij is op weg om het juiste te doen… toch?

Dit aangrijpende boek is geschikt voor jongeren vanaf 15 jaar.