9/11

9/11

Brandon perste zich zijdelings door de kier en verstijfde.
De 89ste verdieping was verdwenen.
Hij keek recht in de blauwe lucht.

11 september 2001, New York
De negenjarige Brandon gaat met zijn vader mee naar het werk op de 107e verdieping van een van de torens van het World Trade Center. Uit het niets begint het hele gebouw te bewegen en er ontstaat een verschrikkelijke brand. Een vliegtuig blijkt zich in het gebouw te hebben geboord. Lukt het Brandon en zijn vader om te ontsnappen en te overleven?

18 jaar later, Afghanistan
De elfjarige Reshmina groeit op in een land dat verscheurd is door oorlog, maar toch blijft ze dromen van vrijheid en vrede. Op een dag helpt ze een jonge, gewonde, Amerikaanse soldaat en daarmee brengt ze haar hele familie in gevaar.

De levens van Brandon en Reshmina liggen ver uit elkaar qua afstand en tijd. En toch zijn ze met elkaar verbonden…

Indrukwekkend, meeslepend, realistisch

In meerdere woorden

De negenjarige Brandon Chaves heeft een probleem. Hij is geschorst omdat hij op school heeft gevochten en moet daarom met zijn vader mee naar zijn werk. Dit is op de 107e verdieping van één van de twee torens van het World Trade Center. Terwijl zijn vader druk aan het werk is, gaat Brandon stiekem met de lift naar beneden. Maar dan begint het hele gebouw te bewegen en komt de lift stil te hangen. Achttien jaar later woont Reshmina in een dorp in Afghanistan, een plek waar het oorlog is. De Amerikanen voeren een langdurige strijd met de Talibanstrijders. Deze strijd escaleert wanneer Reshmina een gewonde Amerikaanse soldaat helpt.

Brandon en Reshmina, twee levens op een andere plaats maar met vele overeenkomsten. Het boek wisselt bij ieder hoofdstuk tussen de twee personages. Het bijzondere is dat de hoofdstukken wel in elkaar overlopen doordat er gelijksoortige gebeurtenissen plaatsvinden. De verhalen zijn zo levendig en waarheidsgetrouw geschreven, dat je bij zowel Brandon als Reshmina alles voelt, hoort en ziet. Je wordt er in meegezogen waardoor stoppen geen mogelijkheid is. Soms wil je roepen en schreeuwen naar de personages, omdat wij weten wat er komen gaat. Door de spanning zou je bijna vergeten dat je er ook veel van kunt leren. Zo leer je over de herkomst van de Jihad, maar ook hoe de gebeurtenis van 9/11 nog altijd van invloed is op de hedendaagse wereld in Afghanistan.

11 september 2001, de dag dat de wereld veranderde. En ook de dag dat de wereld van Alan Gratz veranderde. Hij was op dat moment leraar Engels op een school in Tennesse, Amerika. Lange tijd was deze gebeurtenis voor hem te aangrijpend om er een verhaal over te schrijven. Maar nu, jaren later, heeft hij het gedaan. Hij wil de geschiedenis tot leven brengen omdat we tot op de dag van vandaag de impact nog merken van de gebeurtenis van die ene dag.

Alan Gratz is een bestsellerauteur die je kunt kennen van De jongen die tien concentratiekampen overleefde en D-day. Dit aangrijpende en bloedstollende verhaal is voor iedereen vanaf 12 jaar.