Achter het flapje Vragen en antwoorden over recycling en afval

Heb je vragen over afval en/of recycling? Kijk dan vlug achter de flapjes!

Hoeveel AFVAL produceren we elk jaar? Hoe kunnen we het RECYCLEN? En kunnen we ervoor zorgen dat we MINDER afval produceren? Ontdek de antwoorden en nog veel meer weetjes over afval in dit fascinerende boek.

Kort, bondig, flapjes

In dit informatieve boek wordt kort en bondig achter de flapjes uitgelegd hoe het zit met afval en recycling. Het is een kleurrijk geheel dat meer dan 60 flapjes bevat. Omdat het hier om een redelijk groot boek gaat past deze aanzienlijke hoeveelheid flapjes er makkelijk in. Per dubbele pagina is er een hoofdstuk. Afval en recycling vormen het hoofdthema. Verder leren we over het ophalen, verwerken en (minder) produceren van afval. Het boek sluit af met een aantal interessante weetjes.

In elk hoofdstuk zijn veel platen te zien met daarop een vraag. Het enige wat je hoeft te doen is het flapje openklappen, en voila: het antwoord wordt zichtbaar. Hieronder zie je daar een voorbeeld van.

Het “flapjes concept” is ideaal omdat het een manier is om veel informatie te delen zonder eindeloze lappen tekst. De vragen zijn kort en bondig, de antwoorden idem dito. Kinderen die veel interesse hebben, maar op zien tegen eindeloze lappen tekst kunnen hun hart ophalen!

In het hoofdstuk “Afval verwerken” worden een aantal vragen gesteld over het wegrotten van eten en dingen. Deze vragen zijn goed bruikbaar in een les over afvalverwerking. Een bananen schil doet er bijvoorbeeld drie weken over om weg te rotten. Dit experiment is goed uitvoerbaar in de klas maar ook voor thuis is het natuurlijk een interessante test. Zo geeft dit boek tal van mogelijkheden tot ontdekken, onderzoeken en experimenteren.

Flapjes associeerde ik eerder altijd met boeken voor heel jonge kinderen. Maar voor wat oudere kinderen blijkt het ook een gouden concept. Daarom komen er steeds meer van dit soort boeken op de markt, erg leerzaam en geschikt voor een brede doelgroep. Ik vind het zelf ook leuk om achter de flapjes te kijken, vooral als ik twijfel over een antwoord. Zo werkt het vast bij kinderen ook. Je kan het ook leuk samen doen, door bijvoorbeeld beurtelings een vraag te lezen of flapje open te klappen.

Geschikt om samen te lezen en te bekijken voor kinderen vanaf 7 jaar. Vanaf 9 jaar prima zelfstandig te lezen en bekijken.