Achtste-groepers huilen niet

“Die stomme leukemie! Hoe ze dat ooit ‘leukemie’ hebben kunnen noemen. Alsof het zo leuk is. ‘Stommemie’ was veel beter geweest.

In de groep van juf Ina is vaak gedoe, vooral over voetbal. Gelukkig is zij erg goed in het bedenken van originele oplossingen. Maar als haar leerling Akkie ernstig ziek blijkt te zijn, kan ook juf Ina niets meer verzinnen. Heel groep 8 leeft mee. Gelukkig kan Akkie het niet laten om zich ook vanuit het ziekenhuis overal mee te bemoeien. Of het nou gaat om het kamp, het schoolvoetbaltoernooi of het plan om juf Ina aan een nieuwe man te helpen.

Grappig, ontroerend en oprecht

Ik heb een brok in mijn keel en er rolt af en toe een traan over mijn wang. Wauw, wat heeft dit boek mij enorm geraakt. De stoere Akkie is een heel normaal meisje. Ze houdt van voetbal, is graag bij haar vrienden en ze gaat graag naar school. Maar alles verandert wanneer zij de diagnose leukemie krijgt. Akkie krijgt chemokuren en mag af en toe voor halve dagen naar school. Door de kuren mist ze veel dingen van haar laatste jaar op de basisschool. Zo kan ze niet bij het schoolvoetbaltoernooi, het 25-jarig bestaan van de school en de musical zijn. Maar Akkie blijft positief en ondergaat alles met een lach en een traan. Daar heb ik enorme bewondering voor.

Dit boek is eerlijk en oprecht. Er wordt niet omheen gedraaid. Het is zoals het is. De dosis humor en de luchtige schrijfstijl maken het makkelijker om over zo’n heftig onderwerp te lezen. Het is erg realistisch geschreven. Het verhaal wordt het ene hoofdstuk vertelt door de ogen van Elise, juf Ina en de andere klasgenoten van Akkie en in het andere hoofdstuk lees je Akkie haar kant van het verhaal. Je leeft enorm met haar mee.

Het verhaal van Akkie is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Achtste-groepers huilen niet beschrijft het verhaal van Anke, een meisje uit de klas van meester Jacques Vriens die de diagnose leukemie kreeg en uiteindelijk ook is overleden aan deze vreselijke ziekte. Dat zorgt ervoor dat het lezen van dit verhaal een nog grotere impact maakt.

Een prachtig, ontroerend en oprecht verhaal over een heftig onderwerp voor kinderen vanaf 10 jaar.