Ademloos

‘In de straat was het grote paniek. De inslagen waren nu niet meer om de tien minuten maar constant’

Niet voor het eerst zit er een onbekende jongen langs de kant toe te kijken als Joey en zijn vrienden aan het voetballen zijn op het trapveldje. Joey nodigt hem uit om mee te doen. De jongen, die Adil heet, vertelt dat hij in het asielzoekerscentrum naast het veldje woont. Al snel blijkt dat Adil bijzonder veel talent heeft, maar toch overal buiten de boot valt. Ook veel vrienden van Joey wantrouwen hem. Joey komt steeds meer te weten over Adils maandenlange reis van Syrië naar Nederland. De Nederlandse jongen is helemaal van streek als hij beseft wat het Syrische gezin allemaal heeft moeten doorstaan.

Een aangrijpend verhaal over vluchtelingen, hoop op een beter leven, voetbal en racisme. Gerard van Gemert houdt een warm pleidooi voor openheid in tijden van wantrouwen en toenemende vreemdelingenhaat. Een belangrijk boek voor iedereen vanaf 10 jaar.

Aangrijpend, leerzaam, actueel

Adil woont in een asielzoekerscentrum. Hij is daar terechtgekomen omdat de situatie in zijn thuisland Syrië onhoudbaar was. Halsoverkop moesten hij en de rest van het gezin vluchten. Het lukte ze maar net om hun huis uit te komen voordat het werd platgebombardeerd. Dat dit slechts het begin was van een vreselijke reis vol met traumatische ervaringen kon Adil op dat moment nog niet bevroeden.  De Nederlandse jongens, die hij op het voetbalveldje naast het asielzoekerscentrum ontmoet, hebben geen idee. Sommigen wantrouwen hem zelfs, maar met Joey sluit hij direct vriendschap. Hij vertelt Joey stukje bij beetje wat hij heeft meegemaakt. Joey is er behoorlijk door van slag en wil niets liever dan Adil helpen. Maar hij krijgt veel tegenwerking…

De auteur heeft ervoor gekozen om er geen doekjes om te winden. Het trieste verhaal over Adil zou echt gebeurd kunnen zijn. Door de afwisseling tussen verleden en heden wordt het lezen ervan toch niet te zwaar. Want Adil is ook gewoon een jongen die graag een balletje trapt en daar nog goed in is ook. Dit schept een band. Uiteindelijk helpt de sport bij de verbroedering. Daarnaast wordt de lezer zich ervan bewust gemaakt uit welke gruwelijke omstandigheden vluchtelingen kunnen komen. De boodschap van de auteur is helder: racistische bejegening en wantrouwen is wel het laatste waar deze mensen behoefte aan hebben.

Mark Janssen weet beide lagen van het verhaal met zijn gekleurde illustraties goed te tonen. Ook hij brengt, aansluitend bij de tekst, zowel het heden als het verleden in beeld. Hij schroomt niet om de ontberingen tijdens de vlucht te tekenen. Door dit af te wisselen met plaatjes uit het heden, waarop Adil veelal met de (voetballende) jongens en Joey te zien is, wordt het toch een boek met aansluitingspunten voor de doelgroep.

Een aangrijpend verhaal over oorlogsslachtoffers die op zoek zijn naar veiligheid. Voor iedereen vanaf een jaar of 10 die wil weten hoe het er echt aan toe kan gaan tijdens een oorlog.