Al die tijd

‘Kun je ware liefde vinden nadat je alles bent kwijtgeraakt?’

Kyle en Kimberly waren hun hele schooltijd lang het perfecte stel. Maar wanneer Kimberly het uitmaakt op de avond van hun eindexamenfeest, staat de wereld van Kyle op zijn kop. Wanneer hun auto crasht en hij wakker wordt in het ziekenhuis, heeft hij hersenletsel… en is Kimberly overleden. En niemand in zijn leven begrijpt hem meer.

Maar dan is er Marley. Marley worstelt met haar eigen verlies, een verlies waaraan ze zelf denkt schuldig te zijn, Wanneer hun paden zich kruisen, voelt Kyle zich voor het eerst sinds lange tijd begrepen.

Terwijl ze langzaam elkaars wonden helen, worden hun gevoelens voor elkaar steeds sterker. Toch bekruipt Kyle steeds het gevoel dat zijn leven op het punt staat in elkaar te storten, net nu hij het weer begint op te bouwen.

En hij krijgt gelijk.

Spannend, aangrijpend en realistisch

Tijdens het lezen van dit boek heb ik best een aantal keer een traantje weg moeten pinken. Het verhaal is zo realistisch geschreven, zo vol details en zo ontroerend. Het overrompelde me een beetje, maar stoppen met lezen kon ik niet. Ik moest weten of het goed zou komen met Kyle, want wat hij op die beruchte dag van het eindexamenfeest heeft meegemaakt is een regelrechte nachtmerrie: Wakker worden met hersenletsel, niet alleen geen verkering meer hebben met je vriendin maar haar daadwerkelijk verliezen aan de dood en dan is er ook nog niemand die hem begrijpt… Blij was ik toen Marley op zijn pad kwam. Een nieuwe liefde en samen weten ze een start te maken met het helen van de wonden van het verdriet.

Als lezer kwamen alle emoties voorbij. Van onmacht omdat je iets wilt doen, tot verdriet door het medeleven met de personages maar ook blijdschap en geluk wanneer het eindelijk de juiste kant op ging. Dit is zo’n boek dat me volledig heeft opgeslokt, waarbij ik vanaf de eerste bladzijde heb genoten. Ik hou van boeken met een plottwist en de plottwist in dit verhaal zag ik niet aankomen, niets in dit boek is voorspelbaar. De auteurs Mikki Daughtry en Rachael Lippincott schreven eerder al de bestseller Vijf stappen van jou en ook dit boek is naar mijn mening weer een ware hit. Karin Pijl schreef een prachtige vertaling waarbij er niets van de spanning, ontroering en liefde verloren is gegaan. Ook de kaft heeft mij betoverd, de donkere kleur met daarop een korte weerspiegeling van het verhaal is perfect gekozen.

Een aangrijpende en bovendien liefdevolle young adult!