Al zolang er mensen bestaan – verhalen van over de hele wereld

Al zolang er mensen bestaan, vertellen ze elkaar verhalen.

Al zolang er mensen bestaan, vertellen ze elkaar verhalen. Verhalen over hoe de aarde en de hemel zijn ontstaan, hoe de mensen er zijn gekomen en waarom dieren zus of zo zijn. In veel van die mythen en volksverhalen, is sprake van metamorfosen.

In dit boek vertelt Sassafras De Bruyn in haar eigen woorden over de meest bijzondere gedaanteverwisselingen van over de hele wereld.

Fascinerend, creatief en afwisselend

Wat is dit een aantrekkelijk boek: De voorkant is prachtig geïllustreerd, bijna magisch en de titel maakt nieuwsgierig. Ook de binnenkant is rijkelijk en in blauwtinten geïllustreerd.

In het voorwoord lezen we dat Sassefras zich in mythes heeft verdiept om zo een idee te krijgen van hoe mensen ergens op de wereld vroeger dachten of de dingen beleefden. Over de hele wereld hebben mensen door de eeuwen heen, verklaringen proberen te zoeken om weerstypen, natuurverschijnselen en andere gebeurtenissen uit te leggen. Of het nou de goden zijn of dieren, of goden vermomd als dieren, telkens werd er wel een verklaring gegeven om iets te duiden. Deze verhalen leren ons, elkaar en de wereld beter te begrijpen.

Het boek begint met een wereldkaartje met daarop de oorsprong van de verschillende verhalen aangegeven. Het boek is opgedeeld in de vier elementen Water, Aarde, Lucht en Vuur en bij ieder element zijn 7 á 8 verhalen van over heel de wereld geschreven. Metamorfosen of gedaanteverwisselingen zijn de rode draad in deze verhalen. Jonge krijgers worden vogels, zeehonden worden vrouwen en meisjes van sneeuw worden wolken en ga zo nog maar even door.

De verhalen worden vanuit verschillende perspectieven geschreven, waardoor het heel afwisselend is. De illustraties versterken de mythische en magische sfeer enorm. Het is een dik boek van meer dan 300 bladzijden, maar juist de afwisseling van onderwerp, vertelperspectief, sfeer en illustraties, zorgen ervoor dat dit boek snel wegleest.

De gebruikte taal in het boek is rijk, moeilijke woorden worden niet geschuwd en het boek zit vol woordgrapjes en twisten en is daarom goed in te zetten in de groep voor begrijpend lezen. En doordat verschillende natuur thema’s aan bod komen is het ook een fijne titel om te gebruiken voor wereldoriëntatie. Natuurlijk kun je de verhalen ook ‘gewoon’ voorlezen om er daarna met z’n allen over te praten, want wat zullen deze verhalen interessante gesprekken met de kinderen opleveren.

Kortom: een pareltje voor kinderen vanaf groep 7 die wel van mythen en volksverhalen vol fantasie houden.