Alarm! Koen Konijn en de stiekeme boekenbijter

Series:

‘Hij schrikt… Er zit een groot rond gat in zijn boek! Er is een HAP uit gebeten!’

Koen Konijn houdt van boeken: dunne boeken, dikke boeken, grappige boeken, avonturenboeken en alle andere boeken. Het liefst kruipt hij met een fijn verhaal in een rustige hoek. Maar… het is bijna nooit meer lekker rustig! Daar zorgt Kenny, Koens kleine broertje, wel voor.

Koen kruipt in de keukenkast, verschuilt zich in het schuurtje en gaat naar zijn favoriete winkel. Maar nergens vindt hij een stil plekje waar hij lekker kan lezen. Als hij vervolgens ook nog een groot rond gat in zijn lievelingsboek ontdekt, is de maat vol. Iemand heeft een hap uit zijn boek genomen! Maar wie? Koen is vastbesloten om de stiekeme boekenbijter te vinden.

Grappig, lezen, mysterieus

De hoofdpersoon in dit boek, Koen Konijn, houdt heel erg van lezen. Het liefst zit hij in een rustig hoekje een boek te lezen.  Maar zijn kleine broertje Kenny zorgt ervoor dat het bijna nooit meer rustig is in huis. Er zit maar één ding op, hij pakt zijn lievelingsboek en vertrekt  naar de bibliotheek. Als hij zijn boek opendoet, schrikt hij. Er zit een heel groot gat in zijn boek! Hij moet en zal de boekenbijter vangen! Hij pakt zijn speciale speurdersspullen erbij en gaat op onderzoek uit. Hij vindt steeds meer boeken met een gat. Zou het hem lukken om de boekenbijter te ontmaskeren? En hoe zorgt hij ervoor dat de boekenbijter stopt met het opeten van zijn boeken?

De achterkant van het boek is een affiche waarop de hulp van de kinderen wordt ingeroepen. Kunnen zij helpen om de boekenbijter te vinden? Wanneer je dit voorleest zijn de kinderen direct betrokken en willen graag dat je het boek voorleest. De illustraties zijn mooi en kleurrijk. Er zitten veel details verstopt in de pagina’s, waardoor je steeds iets nieuws ontdekt tijdens het voorlezen. Er zijn paginagrote illustraties, maar er zijn ook pagina’s met vier wat kleinere illustraties. Dit geeft een speels effect.

De liefde voor boeken en voor lezen spat van de pagina’s af. Het lezen van het boek is een mooie manier om de kinderen liefde voor boeken mee te geven. Voor alle boekenverslinders vanaf 4 jaar oud.