Alles wat ik voel

“Zou jij voor altijd alleen maar blij willen zijn?”.

Wat zeg jij als iemand aan je vraagt hoe het met je gaat? Meestal zeg je dan al heel snel dat het goed met je gaat. Maar sta je er weleens bij stil hoe het eigenlijk écht met je gaat? En wat je écht voelt? Wij hebben allemaal verschillende gevoelens en emoties zoals blijheid, verliefdheid, boosheid en jaloezie. Het is alleen soms best lastig om te vertellen hoe jij je echt voelt. Je weet niet hoe de ander er op gaat reageren of je schaamt je er misschien voor. Stine Jensen zet ons tot nadenken en stilstaan bij onze eigen gevoelens door herkenbare voorbeelden, een duidelijke uitleg en open vragen.

Warm, emotie, waardevol

Zou jij voor altijd blij willen zijn als dat kon? Dit is één van de vele filosofische vragen die in het boek genoemd worden. Het fijne aan zulke vragen is dat je mooie gesprekken krijgt met je kind(eren). Het zijn geen standaard ja/nee vragen waardoor iedereen goed na moet denken wat de vraag nou eigenlijk met je kan doen. Door de twintig verschillende emoties die worden besproken, kunnen we betekenis geven aan de gevoelens van het kind. Het valt niet mee altijd te vertellen hoe jij je voelt of waarom jij je zo voelt.

Stine Jensen heeft een prachtig boek geschreven waarin alles naar voren komt en waarbij allerlei kanten van de emotie worden besproken. Blij zijn is natuurlijk prachtig, maar is voor altijd blij zijn wel zo prettig? En twintig verschillende emoties klinken heel erg veel, maar wij verzekeren je dat je er veel meer hebt meegemaakt/gevoeld dan je in eerste instantie denkt. “Voelen houdt nooit op. Het hoort bij het leven.” – Stine Jensen

De illustraties die zijn gemaakt door Marijke Klompmaker zijn zo passend bij alle gevoelens. De kleuren zijn erop aangepast maar ook wat er te zien is. Dit boek is, net als Alles wat was, een waardevolle aanvulling voor in je boekenkast!

Bij dit boek kan je de een box vol emoties gebruiken. Dit is een prachtige box met 40 emotiekaarten die je in kan zetten bij een gesprek. Je kan zo op een vrije manier een gesprek starten wanneer iemand het moeilijk heeft of het lastig vindt zijn/haar emoties onder woorden te brengen. Je hebt het boek niet nodig om met de kaarten aan de slag te gaan maar het is wel een hele waardevolle aanvulling.