Alles wat mist

‘De dag dat Billy Holcomb verdween miste ik de bus.’

Als Maddy een mysterieuze jongen ontmoet in de bossen, schrikt ze zich kapot. Ze is er bijna zeker van dat dit Billy is – de jongen die al zes maanden vermist wordt. Omdat Maddy in het verleden heeft bewezen een nogal rijke fantasie te hebben, vermoedt ze dat niemand haar zal geloven. Haar moeder niet, haar stiefvader niet en zéker de politie niet.

Maddy gaat op onderzoek uit en ontdekt de schokkende waarheid over Billy. Ook komt ze er tijdens haar zoektocht achter dat vrienden de leuke én stomme dingen in het leven een stuk beter maken.

Mysterieus, verlies en rouwverwerking

Maddy heeft het niet makkelijk gehad in haar nog maar korte leven. Ze verliest haar vader door een ongeluk en is sindsdien extra voorzichtig. Iedere week hebben zij en haar moeder een veiligheidscheck in en rondom het huis en door haar alertheid probeert ze iedereen in veiligheid te houden. Door de vele telefoontjes die ze aan de politie pleegt, wordt ze na een tijdje niet meer serieus genomen. Er wordt professionele hulp ingeschakeld. En als Maddy op een dag een mysterieuze jongen ontmoet in het bos, en er zeker van is dat dit de vermiste jongen Billy Holcomb is, weet ze bij voorbaat al dat niemand haar serieus gaat nemen. Samen met haar beste vriendin gaat ze op onderzoek uit, want met bewijs sta je een stuk zekerder en moeten ze haar wel geloven toch?

Het verhaal van Maddy is ontroerend. Het verlies van haar vader, de voorzichtigheid die dit met zich meebrengt, je voelt het verdriet als lezer direct. Ook moet ze wennen aan haar nieuwe stiefvader Stan, die enorm zijn best doet om een band met haar op te bouwen. De schrijfstijl van Melanie Conklin is gevoelig, vlot en meeslepend. Ze weet de heftige situaties en onderwerpen bespreekbaar te maken door het toevoegen van humor. Daarnaast kom je ook steeds meer te weten over het leven van de mysterieuze jongen in het bos, Eric. Er ontstaat vriendschap, er komen vriendschappen in het nauw en tot overmaat van ramp loopt er een territorium oorlog met één van de buurtgenoten. Het leven van Maddy zit vol complexe situaties. Situaties waarin je er achter komt dat niet alles is zoals het lijkt.

Dit is een prachtig boek waarin thema’s als verlies en rouwverwerking gecombineerd worden met mysterie, spanning en de nodige dosis humor. Over opgroeien in je eigen tempo, verlies van een dierbare en het belang van vriendschap. Een boek wat je na het dichtslaan nog lang niet los kunt laten. Te lezen vanaf ongeveer 10 jaar.