Als een boom

‘Met z’n allen zijn we een sterk bos’.

We zijn allemaal net als bomen: onze ruggengraat is wat de stam is voor een boom, onze huid de schors en ons hart het kernhout. We worden beide gevoed door lucht en zon. En net als mensen zijn bomen ook sociaal. Ze ‘praten’ om informatie te verspreiden, ze delen voedsel en andere middelen. Ze schuilen en ze zorgen voor elkaar. Ze zijn samen sterker dan alleen.

Poëtisch, kleurrijk, natuurlijk

Je zou het op het eerste gezicht misschien niet zeggen, maar mensen en bomen hebben veel overeenkomsten. Daar kom je tijdens het lezen van het boek achter. Ga maar na, onze ruggengraad is net een boomstam. We hebben geen schors, maar wel een huid die onze binnenkant beschermt. Ook wij hebben voedsel nodig om te overleven. Maar dat niet alleen, we hebben elkaar nodig, net als bomen. We delen voedsel en waarschuwen elkaar bij gevaar. Met zijn allen zijn we sterk en we helpen elkaar.

Wat ik mooi vond, is dat in het boek staat dat bomen die van ver weg hiernaartoe gebracht worden kwetsbaar zijn. Ook daarin zie ik paralellen met de mens, in dit geval vluchtelingen die een nieuwe plek zoeken om te wonen.

Dichter Kees Spiering heeft dit boek vertaald en heeft knap werk neergezet. Het is een prachtig geheel geworden van tekst en illustraties. De illustraties zijn kleurrijk en nodigen uit om ze keer op keer te bekijken. Ze zijn gemaakt door Felicita Sala. Het boek laat het belang zien van bomen in onze natuur en op welke manier ze ons inspireren. Het boek bevat een prachtige uitklappagina en extra informatie over bomen achterin. Ook vertelt de schrijver hoe zijn fascinatie voor bomen is ontstaan. Hij zegt: ‘Als wij ons gedroegen als de bomen in het bos, door elkaar te beschermen en van alles te delen, dan zou  de wereld een veel betere plek zijn.’

Voor iedereen die van een mooi uitgevoerd prentenboek houdt met een diepere laag.