Billy Extra Plankgas: Door de bodem van het heelal

‘Iedereen denkt dat Dexter een volstrekt normale Aardse jongen is, maar niets is minder waar. Hij is uitvinder, heelal-o-loog, ruimtevaarder, warpkuilduiker, sterrenlichtschepper en zwarte-gaten-onderzoeker.’

Dexters ouders staan van de ene op de andere dag stil en bewegen niet meer: ze lijken versteend en bevroren in de tijd. Al snel ontdekken Dexter en zijn zusje dat de oplossing van dit raadsel in de ruimte moet worden gezocht.

In het opgelapte ruimteschip Billy Extra Plankgas gaan ze op zoek naar de oorzaak van dit vreemde verschijnsel. Terwijl de Melkweg steeds verder vastvriest in de tijd, belanden ze in een avontuur dat leidt naar een van de grootste geheimen van het heelal.

Avontuur, ruimte en aliens

Niets is te gek in dit heerlijke fantasievolle boek. Wanneer je begint te lezen, ben je gegarandeerd uren in een totaal andere wereld en schieten er zomaar planeten, ruimteheksen en tijdpiraten voorbij in een letterlijke race tegen de klok.

Dit boek is een vervolg op het boek Billy Extra Plankgas. Het boek is prima als een los deel te lezen, aangezien alle hoofdfiguren uit het boek in het eerste hoofdstuk uitgebreid aan de lezer worden voorgesteld. Wil je eerst meer over de voorgeschiedenis weten, dan is het handiger om met het eerste deel te beginnen.

Vanaf de eerste zin van het eerste hoofdstuk ‘De dag waarop er wel wat gebeurde’ zit je meteen middenin het verhaal. De jongen Dexter vindt op een dag zijn vader versteend als een standbeeld op de wc. Zijn zusje Franka komt meteen kijken en voelt dat hun vader helemaal keihard is. Wanneer zij op zoek gaan naar hun moeder, treffen zij haar in de badkamer voor de spiegel aan. Ook zij reageert nergens op en is keihard. En nu?

Na een tijdje komen Dexter en Franka er samen achter dat zij de oplossing voor het verstenen van mensen ergens in de ruimte moeten zoeken. Dexter en Franka moeten dus op reis. Dexter heeft even twijfels of het wel zo’n goed idee is om zijn zus mee te nemen de ruimte in, maar hij heeft natuurlijk geen andere keus. Franka had allang door dat hij al eens op ruimtereis is geweest. Ze had haar broer zien zagen en timmeren in de tuin met een blauw mannetje met sprieten. Met hulp van Edison Einstein, Edje voor vrienden, en voldoende ruimtepillen start hun lange, spannende avontuur en gaan zij samen op reis.

Naast de geweldige avonturen in de ruimte is het ook interessant om te lezen over de verhoudingen tussen broer en zus. Gedurende het boek maakt hun relatie een ontwikkeling mee. In eerste instantie baalt Dexter ervan dat hij opgescheept zit met zijn zusje. Ze heeft haar pop Baby mee en had zich vooraf helemaal in aluminium folie gewikkeld om zich te beschermen tegen lasers. Dexter vindt het ontzettend kinderachtig en voelt zich een babysitter. Gedurende het boek komt Dexter erachter dat de ideeën van zijn zus minder gek zijn dan hij vooraf had verwacht…

Wil jij alles weten over ruimtepillen, warpkuilen, zwevende prinsessen en klankvertragers? En ben je benieuwd of het Dexter en Franka lukt om het verstenen van mensen tegen te gaan? Dan raad ik je aan om snel naar de bibliotheek of de plaatselijke boekwinkel te gaan. Ga op reis de ruimte in en geniet van dit doldwaze en spannende avontuur. Ik denk dat veel volwassenen dit boek ook geweldig zullen vinden om zelf te lezen, aangezien er ook veel subtiele grapjes in het boek verstopt zitten en er ook op een grappige manier gesproken wordt over de aarde met zijn ‘aardlingen’. Kees de Boer verzorgde de humoristische illustraties in zwart wit. Zij zijn een geweldige aanvulling op de tekst.

Billy Extra Plankgas: Door de bodem van het heelal is een heerlijk gek fantasievol boek voor kinderen van 8 tot 12 jaar die smullen van verhalen over de ruimte en niet bang zijn voor ruimtewezens.  Dit boek heeft leesniveau AVI E6.