Blauwe dagen – Als niemand begrijpt hoe jij je voelt…..

Lachen, hoe moest dat ook al weer?

Janna (14) zit al een tijdje niet zo lekker in haar vel. Als haar vriendje het uitmaakt, komt dat hard aan. Zie je wel, denkt ze, ik ben niet de moeite waard… Steeds dieper zakt ze weg in de leegte. Het is alsof er een grauwe mist over haar hele leven heen hangt en ze kan nergens meer van genieten. Uiteindelijk krijgt ze psychologische hulp. Gek genoeg lijkt haar moeder daar helemaal niet zo blij mee te zijn. Wat is hier aan de hand?

De weg uit het dal is lang en zwaar, maar uiteindelijk leert Janna zichzelf te accepteren zoals ze is. En ze ontdekt wie ze is.

Depressiviteit, schoolleven, hoopvol

Als niemand begrijpt hoe jij je voelt…

In dit boek lees je het verhaal van Janna. Janna is een puber die in de tweede klas van de middelbare zit. Het ging altijd best goed met haar, totdat haar vriendje het met haar uitmaakt. Janna denkt dat het aan haar ligt en dat niemand haar goed vindt. Het gaat steeds slechter op school en ook haar vriendinnen ziet ze steeds minder. Haar dagen voelen donker en het lijkt alsof ze verdwijnt in een donkere blauw-grauwe mist. Met haar vader kan ze er redelijk goed over praten, maar verder begrijpt niemand echt hoe ze zich voelt. Ze zoekt hulp en langzaamaan krabbelt ze weer een beetje omhoog uit het dal. Maar dan krijgt ze het gevoel dat haar moeder iets achterhoudt….

Blauwe dagen is een mooi, ontroerend verhaal over een tienerdepressie. Ik denk dat er genoeg pubers zijn die zich in het verhaal van Janna zullen herkennen; Het is best lastig om puber te zijn en om te gaan met je onzekerheid en alles dat verandert.

Caja Cazemier schrijft al meer dan 20 jaar kinderboeken. Caja zoekt altijd onderwerpen uit waarmee jongeren te maken kunnen krijgen als zij tussen elf en zestien jaar oud zijn: school, de brugklas, ouders, vriendjes, eenzaamheid, verliefd zijn, seksualiteit, onzeker zijn, angst, online pesten, internetverkering, je anders voelen, echtscheiding van ouders, rouwverwerking.

De meeste hoofdpersonen zitten niet lekker in hun vel en zijn op zoek naar wie ze zijn. Ze hebben dan ook allemaal last van “groeipijn”. Haar boeken kunnen troost bieden aan lezers die in vergelijkbare omstandigheden zitten. Daarom vindt ze herkenbaarheid in haar verhalen belangrijk. Je krijgt het gevoel dat Caja’s boeken over jou en jouw wereld gaan.

Blauwe dagen is voor pubers vanaf 13 jaar.