Blij zijn kost geen geld

Wat maakt jou blij?

Brechtje gaat vandaag, samen met haar ouders, naar het strand. Daar speelt ze met het zand, niet met een dure vlieger. Ze huurt geen bedje, maar ligt op een handdoek. En ijsjes maakt ze lekker zelf! Maar… maakt dat iets uit?

Hartverwarmend, eerlijk, herkenbaar

Brechtje vindt het heerlijk op het strand. In haar onderbroekje en met haar yoghurtbakje maakt ze een prachtig zandkasteel. Ze geniet enorm! Eise is ook aan het genieten op hetzelfde strand. Hij is aan het vliegeren met de nieuwe vlieger die hij heeft gekregen voor zijn verjaardag. Maar oei… hij raakt uit evenwicht en ploft zo op het zandkasteel van Brechtje. De vlieger vliegt weg en het zandkasteel is kapot. Samen gaan ze op zoek naar de vlieger. Al snel ontdekt Eise dat ze beide verschillend zijn; zijn ouders liggen op een strandbedje en hij heeft een dure zwembroek aan, Brechtje niet. Maar… maakt dat iets uit?

Blij zijn kost geen geld is een hartverwarmend boek over een gevoelig onderwerp. Helaas komt verborgen armoede vaker voor dan wij denken. Misschien bij jou in de straat of in je klas. Door in het boek de nadruk te leggen op het positieve, zoals zelf ijsjes maken, drukt er geen negatieve lading op het onderwerp. Brechtje is hartstikke gelukkig en rijk. Ze is dan wel niet rijk qua geld binnen haar gezin, maar ze is wel heel erg rijk van binnen. Door is mooie boek kun je het onderwerp bespreekbaar maken. Ook zitten er een gedicht, interactieve gespreksvragen en een interview met een expert in die je verder op weg helpen.

De tekst is op een hele begrijpelijk manier geschreven, waardoor je het boek al bij jonge kinderen kunt gebruiken. Door de kleurrijke illustraties komt de tekst echt tot leven. We zien de verschillen tussen Brechtje en Eise, maar ook het plezier dat ze samen hebben.

Ieder kind is uniek. In sommige gezinnen wordt iemand ziek, en in andere gezinnen is iets vervelends gebeurd. en soms is het huishouden gewoon een beetje anders. Pleister boeken maken deze gevoelige onderwerpen bespreekbaar. Alle pleisterboeken bevatten een warm verhaal, een spelletjes en een versje of liedje op kindermaat. Maar ook een informatieve bijlage voor volwassenen met een aangrijpende gebeurtenis of interview met een expert. Op deze manier krijgen we begrip voor elkaar.

Want hoe moeilijk sommige dingen ook zijn, een pleister helpt altijd.

Voor alle kinderen vanaf 5 jaar.