Met handige klustips voor echte techneuten!

De brug tussen de boerderij waar Bo woont en het huis van haar opa wordt gesloopt. Wat nu?
Bo heeft de hele zomervakantie de tijd en maakt een plan: ze wil een boot bouwen voor opa. In een verlaten schuur begint ze stiekem aan de boot. Gaat het haar lukken?
Na het verhaal staan achter in het boek de Doe als Bo-pagina’s.
Ontdek hoe je zelf met gereedschap aan de slag kunt – of het nu gaat om timmeren, solderen, naaien, zagen, lijmen of elektronica.

Techniek, doe-het-zelf, vindingrijkheid

Bo woonde tot voor kort in Amsterdam. Maar omdat haar opa’s gezondheid wat achteruit gaat en hij daardoor wel wat extra hulp en gezelschap kan gebruiken hebben ze het besluit genomen om dichter bij hem in de buurt te gaan wonen. De overgang van stad naar dorp is groot maar ze hebben het er graag voor over. Voor Bo is opa alles! Maar eenmaal op hun nieuwe stek ontdekken ze al gauw dat de brug over de rivier gesloopt gaat worden. Dat maakt dat ze opa niet meer snel zullen kunnen bereiken en de aanleg van een nieuwe brug gaat nog jaren duren. Bo is ten einde raad. Haar ouders ondernemen direct stappen door met de gemeente te gaan praten. Vooralsnog zonder resultaat. In het hoofd van Bo is inmiddels een plan ontsproten, wat als zij nou zelf eens een boot maakt waarmee ze de afstand tussen opa en hun nieuwe huis kan overbruggen…

Naast dit gave, gewaagde plan gebeurt er nog veel meer. Zo ontdekt Bo een geheime locatie om haar plan uit te voeren, is ze een beetje bang voor de onaardige nieuwe buurvrouw en bouwt ze een vriendschapsband op met een jonge techneut uit de kluswinkel. O ja, en haar opa blijkt zich in het verleden ook niet altijd even correct te hebben gedragen. Bo wil daar ook het hare van weten! Je leest, alle ingrediënten voor een spannend verhaal zijn aanwezig!

De grootste kracht van het boek zit ‘m in de combinatie van een herkenbaar, soms best spannend verhaal en de tips achterin het boek. Dit maakt dat lezers die geïnspireerd zijn geraakt door de ondernemende initiatieven van Bo, na het lezen van dit boek zelf ook iets dergelijks kunnen gaan doen. Deze tips zouden je zomaar een eindje op weg kunnen helpen. Bijvoorbeeld als je iets stevig moet vastknopen. Kijk dan op bladzijde 111 en lees welke knoop je moet leggen. Of als je iets doormidden moet zagen. Welke zaag kun je het beste gebruiken? Je leest het antwoord vast in het hoofdstuk ‘Zagen’. In het hoofdstuk ‘Elektronica’ staat zelfs een tip voor het maken van een eigen zaklamp. Hoe gaaf is dat! Bij de tips wordt als extraatje ook iets verteld over de ontstaansgeschiedenis van het betreffende materiaal. Dat is natuurlijk leerzaam en leuk om te weten. Er is één ding wat je wel voor ogen moet houden: betrek altijd een volwassene bij je plannen want het gebruik van machines en zeker ook elektronica kan gevaarlijk zijn!

Op de achterflap van het boek staat ook nog extra informatie over de makers: Astrid bedacht dit boek en maakte de tekeningen. Dieuwertje schreef het verhaal. Astrid is oprichter van Stichting Lekkersamenklooien en maakt producten voor het onderwijs, zoals apps, websites en leermateriaal, onder andere voor ‘Het Klokhuis’ en NEMO Science Museum. Dieuwertje geeft les in het basisonderwijs. Al van jongs af aan schrijft ze. Haar leerlingen zijn haar ideale testpanel.

Een gaaf klusboek met een vleugje romantiek voor klussers en techneuten vanaf een jaar 10.