Bram Bangosaurus

“Misschien kunnen we de dingen waar je bang voor bent grappig maken. Kan dat jou helpen?”

Bram Bangosaurus is bang voor heel veel dingen. Hij is bang voor vreemde geluiden, schaduwen en spinnen. Ook is hij bang als hij alleen is. Brams vader en moeder weten hoe bang hij kan zijn. Gelukkig luisteren ze goed naar hem als hij over zijn angsten wil praten. Ook vertellen zij aan Bram dat zij soms bang zijn en geven ze hem tips. Lukt het Bram om ooit zijn angsten te overwinnen?

Angsten, gevoelens, herkenbaar

Bram is bang en daarom wordt hij de Bangosaurus genoemd. Hij is bang voor verschillende dingen zoals vreemde geluiden, alleen zijn of zijn ouders kwijtraken. Zijn ouders luisteren heel erg goed naar hem en geven hem hele praktische en goede tips waar Bram Bangosaurus mee aan de slag kan. Zijn ouders vertellen hem ook waar zij precies bang voor zijn zoals hoogtes. Hier begrijpt Bram helemaal niks van, want daar is hij juist niet bang voor! Zo helpen ze elkaar maar lukt het ze ook om de angsten te overwinnen?

Bram Bangosaurus is het derde boek in de serie Dino’s hebben ook gevoelens. Deze serie met boeken helpt de leerkrachten en ouders om te praten met de kinderen over emoties of lastige gevoelens. Dit kan voor sommige kinderen heel moeilijk zijn of ze weten niet hoe ze de emoties moeten verwoorden. Door zich te identificeren met de dinosaurus kan het gemakkelijker worden om de gevoelens te delen. De praktische tips die genoemd worden in het boek kunnen een goed beginpunt zijn om het gesprek met de kinderen te starten. Het prentenboek is voor te lezen vanaf 4 jaar.

De illustraties zijn zoet en geven een goed beeld wat er zich afspeelt. Ook de gezichtsuitdrukkingen van zowel Bram Bangosaurus als zijn ouders zijn duidelijk te herkennen. Door de heldere kleuren is het geen somber boek, maar worden ook de mooie kanten belicht.