Brief voor de koning

‘Ik heb hier een brief, een heel belangrijke brief. Ik kan wel zeggen dat het welzijn van een heel koninkrijk ervan afhangt. Een brief voor de koning van Unauwen.’

Tiuri is bijna ridder. Nog één nacht scheidt hem van de ridderslag. Deze laatste nacht moet hij in afzondering en absolute stilte doorbrengen. Juist dan klinkt er een schreeuw om hulp. Als Tiuri antwoordt, wordt hij geen ridder. Maar het gaat om leven en dood… Tiuri opent de deur. De nachtelijke bezoeker stelt hem een vraag die zijn leven zal veranderen. Hij moet een geheime brief bezorgen aan de koning aan de andere kant van de bergen – een brief die het lot van het hele koninkrijk zal bepalen. Tiuri moet alles achterlaten: zijn thuis, zijn dromen – voor een opdracht die hem zijn leven kan kosten.

Klassieker, avontuurlijk, betoverend

Elk jaar geeft de actie ‘Geef een boek cadeau’ je de mogelijkheid om een klassieker voor een kleine prijs aan te schaffen. In 2021 is er gekozen voor het boek De brief voor de koning, van Tonke Dragt; een internationale bestseller, waar maar liefst meer dan 3 miljoen exemplaren van verkocht zijn. Mijn lievelingsboek. Als kind heb ik dit boek verslonden en inmiddels meerdere malen herlezen. Hoe vaak ik het boek lees, het blijft me boeien.

De jonge Tiuri is in opleiding tot ridder. De nacht voordat hij tot ridder geslagen wordt, moet hij in afzondering en in stilte doorbrengen. Maar dan wordt er op de deur geklopt. Tiuri is in tweestrijd. Als hij de deur open doet en spreekt tegen de vreemdeling, zal hij de volgende dag niet tot ridder geslagen kunnen worden. Maar een ridder is ook verplicht om iemand te helpen die in nood is. Hij besluit om de vreemdeling te helpen. Hij wordt gevraagd om een brief te bezorgen bij de koning van Unauwen, het buurland wat aan de andere kant van de bergen ligt. Het blijkt geen gemakkelijke opdracht, want de vijand ligt op de loer en probeert zijn missie te dwarsbomen. Het lot van het land hangt af van de brief die Tiuri in zijn zak bewaart. Gelukkig hoeft Tiuri het niet alleen te doen, want op zijn reis maakt hij kennis met Piak, een jongen van zijn eigen leeftijd. Samen bieden ze de tegenslagen onderweg het hoofd en er ontwikkelt een diepe vriendschap tussen de twee jongens. Zal het ze lukken om de brief op tijd te bezorgen? En wie kunnen ze vertrouwen?

Brief voor de koning is alles wat een boek moet zijn. Het zit vol spanning, avontuur, vriendschap en het goede willen doen. Er is een vervolg, De avonturen van het Wilde Woud, wat net zo meeslepend is. Tonke Dragt is een meesterlijke verhalen verteller. Wanneer je begint in het boek, is het moeilijk weg te leggen. Je ziet het verhaal voor je ogen gebeuren en leeft mee met de personages. Ik heb Tiuri en Piak in mijn hart gesloten, jij ook?

Voor alle avontuurlijke kinderen vanaf 10 jaar. Voorlezen kan al op jongere leeftijd.