Briefjes voor Pelle

‘Hoi Pelle. Dit zijn de eerste woorden die mijn dode vader aan mij schrijft. Het is het briefje waar een 1 op staat.’

Pelle heeft een jaar geleden zijn vader verloren. Zijn leven lijkt sindsdien stil te staan en dat benauwt Pelle. Om zijn verdriet de baas te blijven, somt hij feiten op in zijn hoofd.

Op een dag krijgt Pelle een schoenendoos die gevuld is met briefjes en ingepakte voorwerpen. Het zijn briefjes die zijn vader nog voor hem geschreven heeft, met opdrachten die Pelle moet uitvoeren. Door de briefjes ontmoeten Pelle en zijn moeder allerlei mensen die weer kleur brengen in hun leven. En ondertussen leert Pelle van alles over voor jezelf opkomen, verliefd worden, Griekse tragedies, boomhutten bouwen en houtkevers.

Ontroerend, indrukwekkend en dood

Het boek ‘Briefjes voor Pelle’ raakte mij al vanaf de eerste regel. Ik heb het boek zelfs in het begin even weggelegd, omdat ik gewoon even bij moest komen. Hoewel het boek zeker ook met humor geschreven is, is het verhaal intens. Het kwam echt bij mij binnen. Het eerste hoofdstuk begint met een illustratie van een briefje. Op dit eerste briefje staat ‘Hoi Pelle’ en de woorden zijn van zijn ‘dode vader’. Pelle neemt je meteen mee naar zijn realiteit. Zijn vader was ziek en is uiteindelijk overleden. Zijn vader heeft vlak voor zijn dood nog een schoenendoos gevuld met briefjes en de briefjes genummerd en opgevouwen. Op de briefjes staan opdrachten. Precies een jaar na de crematie krijgt Pelle van zijn moeder de schoenendoos. Zijn moeder had beloofd om de doos precies na een jaar te overhandigen en dat is dus gebeurd aan het begin van het boek.

Je voelt en proeft het verdriet van Pelle, omdat hij zijn vader verschrikkelijk mist. ‘Mijn vader is geen kapotte lamp die je even vervangt!’. Hij beschrijft zijn verdriet niet letterlijk, maar hij gaat bijvoorbeeld feiten opnoemen wanneer hij zich erg verdrietig voelt. Pelle is hoogbegaafd. Pelle gaat alle uitdagingen op de briefjes aan en wil alle opdrachten uitvoeren. Hij vindt dat hij dat verschuldigd is aan zijn vader. De opdrachten zijn zeer verschillend en variëren van het mee uit eten nemen van zijn moeder tot les krijgen in scheren via een filmpje op YouTube.

De briefjes vormen de rode draad van het boek en ondertussen leer je Pelle steeds beter kennen. Het boek gaat niet alleen over het leren omgaan met de dood, wat Pelle trouwens op geheel eigen wijze en met humor doet, maar het gaat ook over thema’s als pesten op school, voor jezelf op leren komen, verliefd worden, het bouwen van een boomhut en het omgaan met houtkevers in je huis.

Wanneer er een vervelende klasgenoot van Pelle een briefje uit de schoenendoos laat verdwijnen, ontploft Pelle. Als lezer word je bijna boos op deze lastpak en je voelt gewoon met Pelle mee. Gelukkig brengen de overige briefjes Pelle en zijn moeder dichter bij elkaar. Uiteindelijk, met kleine stapjes, gaat de zon toch weer schijnen voor Pelle.

De fantastische cover in blauwtinten en de gekleurde schutbladen zijn verzorgd door Linde Faas en geven de sfeer van het boek op een fantastische manier weer. Marlies Slegers schreef dit hartverwarmende verhaal wat zeker troost en hoop kan bieden aan kinderen waarvan een dierbare is overleden. Briefjes voor Pelle is een echte aanrader voor kinderen vanaf 10 jaar die houden van een boek met humor en een ‘verhaal’. Onthoud deze titel!