Broeders

‘Ik sta op de halfpipe. Ik ben alleen, ik heb Spicky’s beat in mijn oren’.

Donnie gaat lekker: hij is de Keizer van het Donderplein, hij heeft verkering met Daria en samen met zijn beste vrienden Moustafa enSpicky bouwt hij een eigen muziekstudio. Maar toch knaagt er iets: Donnie heeft in geen maanden een nieuw nummer geschreven. Bijna alles wat hij probeert mislukt. En dan is er nog Snake, die dankzij Donnie opgepakt is door de politie, maar nu weer vrij rondloopt. Ineens krijgt Donnie de kans van zijn leven. Zijn grote held Empa-T vraagt hem of hij iets wil rappen op zijn nieuwe track. Dat brengt Donnie voor een moeilijke keuze… gaat hij voor zijn broeders of de roem?

Broeders is het tweede deel uit de serie ‘In het hart van de beat‘. Het is het vervolg op ‘Doe of Sterf‘.

Rappen, straatcultuur, vriendschap

Donnie heeft aanzien verworven in zijn nieuwe buurt, hij wordt gezien als ‘De keizer van het Donderplein’. En hij heeft zich inmiddels flink laten gelden als rapper. Als de gelegenheid zich voordoet bouwt hij samen met zijn beste vrienden Mous, Spicky, Olga en Daria aan een eigen muziekhonk. Maar er is één probleem: de inspiratie om een goede rap te schrijven blijft uit.

Al naar gelang het verhaal vordert kom je erachter dat Donnie zich stoerder voordoet dan hij is. Hij worstelt met meerdere onzekerheden die tot uiting komen in zijn gedrag. Hij weet zich geen houding te geven tegenover Daria, op wie hij verliefd is, kampt met jaloerse gevoelens jegens zijn vriend Mous en wordt lastig gevallen door straatcriminelen uit de buurt. Ook thuis loopt niet alles op rolletjes. Toch krijgt hij kansen genoeg om zich te ontwikkelen, ook in de muziek. Maar is dat eigenlijk wel echt wat hij wil?

Een spannend verhaal over pubers die door ‘schade en schande’ wijzer worden en in hun weg naar volwassenheid ontdekken wat er echt toe doet in het leven. Het gaat vooral over vriendschap met alle gevoelens die daarbij horen: trouw, jaloezie, liefde, delen, elkaar iets gunnen, eerlijk zijn, jezelf zijn enz. De keuzes die Donnie hierin maakt zijn niet altijd verstandig maar wel begrijpelijk.

Er staan geen plaatjes in het boek, wel wordt ieder paginanummer heel toepasselijk omlijst met een koptelefoon.

Dit boek is deel 2 uit de serie ‘In het hart van de beat’ maar prima als los deel te lezen.

Maurits van Huijstee is behalve kinderboekenschrijver ook leerkracht. Naast de serie over Donnie en zijn vrienden, heeft hij nog vier andere boeken geschreven. Die gaan over  Diego Zonnesteek, een jongen die zich hard maakt om de klimaatverandering af te remmen.

Ben je benieuwd geworden hoe het afloopt met Donnie en zijn vrienden? Lees dan dit boek. Geschikt voor jeugd van 10 t/m 14 jaar.