Brons

‘Over glimmende schatten in mistige moerassen.’

Denk aan het meest waardevolle dat je hebt. Het allerduurste, het allermooiste, het meest bijzondere. Dat zou je niet weggooien. Nooit van je leven. Maar in de bronstijd, zo’n vierduizend jaar geleden, was dat precies wat mensen deden. Brons was ontzettend kostbaar, en toch verdwenen prachtige sieraden en glimmende zwaarden in moerassen en rivieren.
Dit boek vertelt het betoverende verhaal van brons. Een verhaal vol spannende gebeurtenissen, geheimzinnige plekken en prachtige voorwerpen van duizenden jaren geleden. Je gaat met archeologen mee op onderzoek en ontdekt het grootste mysterie van de bronstijd: waarom gooiden mensen hun meest waardevolle spullen weg?

Informatief, archeologie, mysterieus

Linda Dielemans neemt je mee terug in de tijd. Een bijzondere tijd! De tijd dat er voor het eerst metaal door de mensen werd ontdekt en werd gebruikt. Brons dus! Linda Dielemans is archeoloog en heeft onderzocht hoe het toch kan dat bronzen voorwerpen vaak in moerassen, vennen en rivieren worden teruggevonden. Hoe komt het dat mensen hun kostbaarste voorwerpen wegdeden en ze niet om lieten smelten tot nieuwe voorwerpen? Linda Dielemans is samen met professor David Fontijn van de Universiteit van Leiden op onderzoek uitgegaan, wat geresulteerd heeft in dit boek. In het boek legt ze uit hoe ze te werk is gegaan.

Het boek bestaat uit informatieve stukken waarin de schrijfster je meeneemt in de bronstijd. Ze legt uit hoe brons is ontdekt en hoe het op verschillende plekken terecht is gekomen. Welke voorwerpen er werden gemaakt van brons en hoe het gegoten werd. Aan de hand van de voorwerpen die archeologen hebben opgegraven vertelt Dielemans over hoe de mensen uit de bronstijd dachten. De informatieve stukjes worden afgewisseld met verhalende stukken die zich afspelen in de bronstijd. Zo neemt Linda Dielemans de lezer mee terug in de tijd. De verhalen worden verteld vanuit het perspectief van het bronzen voorwerp. Zo komen de voorwerpen écht tot leven.

De illustraties van Sanne te Loo zijn prachtig en vullen het verhaal mooi aan. Het is echt één geheel! Aan het begin van elk hoofdstuk vind je een gekleurde steen met figuren erop. Dit is niet iets wat de illustrator verzonnen heeft, ze bestaan echt! Het zijn rotsgravures die de mensen 3700 tot 2500 jaar geleden met stenen hamers en beitels in de rotswanden hebben gekerfd. Ze zijn gevonden aan de westkust van Zweden, in Tanum.

Brons is in 2020 beloond met een Vlag en Wimpel.

Voor alle kinderen vanaf 10 jaar die van geschiedenis houden en meegenomen willen worden naar een tijd van lang geleden.