Bureau S.P.E.U.R.N.E.U.S en de boekenmaffia

‘Weet je wat? We doen het samen, jij en ik. We gaan deze zaak samen oplossen. Ik durf te wedden dat wij een gouden team zijn.’

Er is een misdaad gepleegd in de bibliotheek. De politie verdenkt bibliothecaris Sjaak Schreef, maar heeft niet genoeg bewijs om hem te arresteren.
Meneer De Bruin denkt dat Sjaak onschuldig is. Hij wil dat samen met zijn zoon bewijzen, maar Lev heeft daar helemaal geen zin in. Als meneer De Bruin plotseling zélf verdachte wordt móét Lev wel in actie komen, of hij nou wil of niet. Gelukkig staan zijn vrienden altijd klaar om hem te helpen.

Grappig, speels, mysterieus

Bureau S.P.E.U.R.N.E.U.S is het eerste deel uit de nieuwste serie van Jozua Douglas, ook bekend van de succesvolle Costa Banana reeks. In dit boek maken we kennis met een oude bekende, Lev en zijn vader meneer De Bruin, die je wellicht nog kent uit het boek De verschrikkelijke badmeester. Het boek begint met een bericht uit de krant, waarin wordt vermeld dat de moord op bibliothecaris Bert Beschuit nog niet is opgelost. De politie is een maand verder, maar ze zijn niet dicht bij een ontknoping. Ze verdenken Sjaak S. een collega van Bert Beschuit, maar ze hebben niet genoeg bewijs. Meneer de Bruin leest dit stuk in de krant en denkt zeker te weten dat hij deze zaak, met de hulp van Lev, zo op kan lossen. Hij heeft tenslotte alle boeken van Nicolaas Neuzelaar gelezen en vindt dus dat hij megaveel weet over het oplossen van moordzaken. Lev staat hier niet achter, maar wordt door zijn vader het avontuur in gesleept. Wanneer zijn vader ineens verdachte blijkt te zijn van de moord, moet Lev wel op onderzoek uit. Samen met zijn vriend Hugo en Yara en haar moeder, probeert hij erachter te komen wie de bibliothecaris vermoord heeft. Gaat het ze lukken?

Het krantenbericht waar het boek mee begint, maakt gelijk nieuwsgierig. Wat zou er gebeurd zijn met Bert Beschuit? En wie heeft het gedaan? Het boek leest vlot en zit vol met grapjes en humoristische illustraties. Wij kunnen niet wachten op het volgende deel!

Voor alle speurneuzen vanaf 8 jaar en ouder.