Chip & Bos Roborangers

‘De eerste regel is dat een robot nooit, maar dan ook nooit… een mens kwaad mag doen’.

Chip gaat vaak met zijn vader Christofer mee naar de robotfabriek van Essenstad. Daardoor weet hij superveel over robots: over schoonmaakrobot HH-200, grasmaairobot Moower en robothond Fixi, bijvoorbeeld. Chip vindt ze geweldig en wil later net als zijn vader uitvinder worden.

Op een dag vinden Chip en Christofer een vondeling voor de deur. Het is een kapotte DD4: een ultraslimme robot die nooit in de handel is genomen. Christofer zegt dat de robot niet meer te repareren valt. Maar al snel merkt Chip op dat de DD4 af en toe, als niemand kijkt, naar hem knippert. Ondertussen slaat in Essenstad het ene na het andere apparaat op hol – pinautomaten, bankkluizen, de monorail… De chaos is compleet. Terwijl Christofer druk bezig is om de apparaten in Essenstad weer in het gareel te krijgen, gaat Chip samen met zijn beste vriend Bos op onderzoek uit. Want waar komt die mysterieuze DD4 vandaan? En wie zit er achter de op hol geslagen apparaten?

Grappig, cartoons, spannend

Chip heeft dankzij zijn vader heel veel verstand van robots. Dat komt omdat zijn vader werkt in de robotfabriek in Essenstad en ook Chip is daar vaak te vinden. Ze hebben zelfs een huisrobot! Bos is de beste vriend van Chip en is vaak te vinden bij Chip thuis. Op een dag vinden Chip en zijn vader een robot vondeling voor de deur. Het is een DD4, een superslimme robot die ooit uit de handel is genomen. Christofer probeert de robot te maken, maar dat wil niet lukken. Totdat hij weg is, dan blijkt zij het wel te doen! Ze blijkt Deedee te heten en is ontsnapt uit de robotschool, omdat ze van een nieuwe leraar robot tegen de eerste regel van de robots moest ingaan. Die luidt: ‘Een robot mag nooit een mens kwaad doen.’ Ondertussen slaan alle apparaten in Essenstad op hol en moet de vader van Chip proberen om de computers en robots opnieuw te programmeren. Chip en Bos gaan zelf ook op onderzoek uit, samen met Deedee.  Zal het hun lukken om Essenstad te redden van de op hol geslagen robots? Wat volgt is een spannend en hilarisch verhaal, vol met moppen, schelden met vies eten (‘WITLOF!’) en grappige strips. Het verhaal is met vaart geschreven en bevat genoeg spanning. Omdat er in het boek veel strips zijn opgenomen, zal het boek ook de lezer aanspreken die niet van dikke boeken en lange verhalen houdt. De tekeningen en cartoons zijn gemaakt door Anne Stalinski, die met haar illustraties in het boek De Bromvliegzwaan al eerder een Zilveren Penseel won.

Voor de liefhebbers van graphic novels met een spannend verhaal.