Ik vind wetenschappers leuk omdat ze op ALLES een antwoord geven

Cookies leven is een ramp! Haar beste vriendin gaat verhuizen, en alsof dat nog niet genoeg is, koopt de vervelendste jongen ter wereld het poesje dat zij graag had gewild! En dan blijkt hij ook nog eens in haar klas te zitten!! En komt hij naast haar wonen!!! AAAAAHHHHHH! Maar gelukkig is er ook een sprankeltje hoop, en Cookies liefde voor wetenschap komt daarbij goed van pas.

Graphic novel, visueel, humoristisch

Cookie heeft één grote passie in haar leven: de wetenschap. Het is dan ook begrijpelijk dat ze alles op alles zet om mee te mogen doen aan “Breinbrekers”, een wetenschapsquiz  op TV waar ze graag naar kijkt. Maar om deel te kunnen nemen aan dat programma moet je wel wat in je mars hebben. Cookie is een intelligent meisje, maar jammer genoeg zijn er meer gegadigden. Haar nieuwe buurjongen bijvoorbeeld die erin slaagt om tijdens de selectie indruk te maken met zijn zelf gemaakte planetenstelsel. Voor de aardappelklok van Priti en de caleidoscoop van Leon toont de jury ook veel belangstelling. Maakt Cookie eigenlijk nog wel een kans met haar zelfontworpen, biologische zonnestelsel? De twijfel neemt toe. Zo ook de weerstand tegen Jack, haar nieuwe buurjongen. Hij heeft het poesje gekregen waar zij haar zinnen op had gezet toen ze met haar vader de dierenwinkel bezocht. En nu wil Jack ook nog bevriend met haar worden, bah, Cookie heeft wel wat beters te doen. Spelen met haar vriendin Klara bijvoorbeeld.

Een ding dat zeker voor Cookie pleit is haar passie voor de wetenschap. En haar doorzettingsvermogen: ze moet en zal meedoen aan de quiz. Denk je dat het haar gaat lukken? Of zijn de tegenwerkingen toch te groot…

Graphic novel in de vorm van kinderboeken is enorm in opkomst. Deze ‘stripromans’ zijn erg in trek bij de jeugd. Dit komt waarschijnlijk door de combinatie van leestekst met stripachtige tekeningetjes. Dit boek staat er vol mee. Het verhaal is makkelijk leesbaar. Het gebruik van een vrij groot lettertype voor de ‘gewone tekst’ in afwisseling met de striptekeningen op een achtergrond van ruitjes, maakt dat er veel te zien is. Vaak is er in het stripje een uitleg of een grapje verwerkt. Veelal van satirische aard. Het geheel biedt veel mogelijkheden voor herkenning.

Achterin het boek staat een beschrijving van een aantal wetenschappelijke proefjes die je zelf kunt uitvoeren. Dit is echt een waardevolle toevoeging en heel leuk om te doen. Het verhaal is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar. Houd je van onderzoeken, proefjes doen en zelf dingen ontwerpen en ben je net als Cookie geïnteresseerd in wetenschap, dan helpt dat om het boek nog leuker te vinden. Maar het is zeker geen voorwaarde. Iedereen zal tijdens het lezen met Cookie meeleven als ze haar problemen te lijf te gaat. Jaloezie, vriendschap en dierenliefde zijn zaken die een belangrijke rol spelen in dit verhaal.