Dader op het spoor 3 – Gevaar op safari

Spanning en sensatie in Zuid-Afrika!

Alex en zijn oom Ben maken de reis van hun leven aan boord van de Safari Star – een luxe stoomtrein die hen van Pretoria naar de prachtige Victoria-watervallen brengt. De verbazingwekkende dieren en het landschap van Zuid-Afrika zijn al heel avontuurlijk, maar het wordt pas écht mysterieus wanneer er in een afgesloten treindeel een dode passagier wordt aangetroffen… Is het een vreselijk ongeluk of is er meer aan de hand?

Whodunit, speurwerk, treinmysterie

Als Alex met de kerst alleen maar een doosje houtskoolpotloden krijgt doet hij zijn best om zijn teleurstelling niet te tonen. Maar al gauw blijkt dit niet nodig want de houtskool is bedoeld om mee te nemen naar Zuid-Afrika: Alex mag met oom Ben op trein-safari van Pretoria naar de Victoria-watervallen. Met de houtskool kan hij onderweg de dieren tekenen die ze in de safariparken zullen zien. Alex is door het dolle heen. Dit wordt zijn derde grote treinreis! Hij is niet alleen benieuwd naar het land en de dieren maar hoopt ook op wederom een spannend detective avontuur. En zijn wens komt uit. Want als hij direct bij aanvang van de reis getuige is van een onfris zaakje weet hij dat hij zijn speurtalent weer hard nodig zal hebben. Hij maakt van de verdachte situatie gelijk maar even een houtskool schets. Het avontuur is begonnen.

In het verhaal worden al gauw de personages die meereizen gepresenteerd. Dit zijn er behoorlijk wat. Mij hielp onderstaande illustratie om alle namen te onthouden. En dat is nodig want er speelt van alles onder de gasten. Als er dan uiteindelijk een dode valt begint het speurwerk pas echt. Alex en zijn vriend Winston, vergezeld door Chipo, een tamme vosmangoest, houden vanaf dat moment de boel extra goed in de gaten. Gaat het ze lukken om de dader te vinden? Of is de man toch om het leven gekomen door een ongeluk?

Als lezer word je steeds meegenomen in de hypotheses van Alex. Zijn houtskool tekeningen ondersteunen zijn bevindingen en geven je een heldere kijk op de situatie in de trein. De illustratrice, Elisa Paganelli, tekent dus vanuit Alex, haar illustraties zijn mooi, overzichtelijk en rustig. Ze concentreren zich meer op de situatie in de trein dan op de omgeving. Maar natuurlijk zijn er ook platen van de dieren. Zebra’s, olifanten, gnoes, giraffen en slangen. Met de slangen beleven ze trouwens nog angstaanjagende momenten.

Het boek sluit af met een noot van de auteurs. Je krijgt achtergrondinformatie over de echte Safari Star, de echte Janice, het spoorwegnet van zuidelijk Afrika, de wagons en meer. Het zal je niet verbazen dat de boeken van M.G Leonard een sterke link met de natuur hebben. Zij is een prijswinnende internationale kinderboekenauteur en lid van Authors4Oceans.

Dit is het derde boek in de serie ‘Dader op het spoor’. Eind 2022 verschijnt er een vierde deel: ‘Gevaar op de Brocken-berg’. Alex en oom Ben reizen dan op uitnodiging van baron Essenbach naar Duitsland.

Voor potentiële detectives vanaf een jaar of 10!