Dag drol

De grote reis van eten: van je mond tot in de wc en verder…

Volg de reis van een hap appel en een slok appelsap door je lichaam. Hoe maakt je lichaam daar poep van? Waarom is dat eigenlijk bruin? En waarheen verdwijnt alles als je de wc doortrekt? Dag drol geeft antwoord op al deze vragen en nog veel meer. Lekker vies.

Beeldend, grappig, leerzaam

Drie kinderen zitten gezellig aan tafel te eten. Het lijkt het begin van een gezellig verhaal, maar als je de bladzijde omslaat kom je er al gauw achter dat het vooral een leerzaam verhaal is. Want in plaats van de kinderen te volgen gaan we op reis met het door hen doorgeslikte voedsel. We passeren alle organen waardoor het eten zijn weg vindt. Vanaf de keel naar de slokdarm en dan door naar de maag en zo verder. Totdat het meisje dat aan het begin van het boek zo lekker zat te eten naar de wc moet. Haar drol plonst in de toiletpot. Maar als je denkt dat het boek dan klaar is heb je het mis want we gaan op doorreis met de drol. Eerst door het riool naar de waterzuiveringsinstallatie en dan door naar het eindpunt: de zee.

De tekeningen vertellen het verhaal samen met de tekst. Vooral de illustraties zijn pakkend en verhelderend. Paginagroot met een frisse uitstraling.  Hierin schuilt de paradox want het is natuurlijk een niet zo fris thema. Dat onfrisse geeft aanleiding voor het maken van grapjes, soms in rijmvorm, ik citeer: “ De stinkende hoop zakt nu verder omlaag. Tot het eind van de buis: de endeldarm. Ver onder de maag”.

Vieze rijmpjes, plaatjes van poep, grapjes (bijvoorbeeld neus dichtknijpen) maken dit boek zeer toegankelijk voor de doelgroep. De platen laten niks te raden over, ze zijn erg mooi, geinig en duidelijk. Dit boek leert kinderen op een speelse manier alles over de spijsvertering. En op de valreep krijgen ze dan ook nog een kijkje in het riool en de waterzuivering.

Eerder schreef Floor Bal  “Het hele soepzooitje“, dat vorig jaar werd bekroond met de Vlag en Wimpel.  Tevens was dit boek kerntitel van de Kinderboekenweek. Emanuel Wieman, die de kleurrijke, frisse illustraties maakte, kennen we van “Waar is Willem.

Haal jij je neus niet op voor een beetje viezigheid en zou je weleens willen weten hoe je eten poep wordt en waar je poep heen gaat als je de wc doortrekt? Kijk dan maar eens in dit boek. Vanaf 4 jaar.