Dag, Sinterklaasje

Dag, Sinterklaasje

‘De boot is er nu bijna. Nog héél even wachten en Sinterklaas komt van de boot.’

Het is midden in de nacht en iedereen slaapt. Papa, mama, Marieke en Sam. Overal in huis is het donker, behalve bij Lieke op de kamer, want daar schijnt de maan naar binnen. Lieke wordt er wakker van en kan niet meer in slaap komen. Ze denkt aan Sinterklaas. Morgen komt hij aan met de stoomboot. Morgen zal Lieke hem zien, van vlakbij, van zo dichtbij dat ze hem een hand kan geven. Zou Lieke dat durven?

Voor Sam en Lieke breekt een spannende tijd aan, met schoen zetten, verlanglijstjes maken en veel sinterklaasliedjes zingen!

Sinterklaas, gezelligheid en feest

Dag, Sinterklaasje is echt een klassieker van meesterverteller Jacques Vriens. Hij schreef dit herkenbare verhaal over de spannende tijd in de aanloop naar 5 december bijna veertig jaar geleden. Deze uitgave is helemaal herzien met nieuwe illustraties van Marja Meijer. De zwart witte illustraties zijn zeer sfeervol, vrolijk en gedetailleerd. Het boek past weer helemaal in de tijd van nu zonder de authentieke sfeer van het feest te verliezen. Jacques Vriens heeft dit geweldig gedaan. De namen van de kinderen Wouter en Mieke zijn vervangen door de namen Lieke en Sam. De liedteksten zijn aangepast en er komen verschillende pieten voor in het verhaal zoals roetveegpieten en Pieten zonder zwarte vegen op hun gezicht.

Het verhaal gaat nog steeds om de spanning die Lieke en Sam voelen in de aanloop naar het feest toe. Het verhaal is heel sfeervol. Lieke droomt ervan om Sinterklaas een hand te geven. Als het echt zo ver is, durft zij niet meer. Gelukkig krijgt ze snel een nieuwe kans om Sinterklaas alsnog de hand te geven. Haar broertje Sam vindt het net zo spannend, maar begrijpt nog niet alle gebeurtenissen rondom Sinterklaas. Gelukkig leggen de ouders van de twee kinderen alles zeer geduldig uit. Wanneer je dit verhaal dus voorleest, kom je veel te weten over alle gebruiken rondom het feest.

Dit boek is een must voor iedere kleuterleerkracht en ouder van jonge kinderen en is geschikt voor nieuwsgierig liefhebbers van Sinterklaas en de Pieten vanaf 4 jaar.