Das

‘Het grote geheime dassenboek’

Je ziet ze bijna nooit, maar ze zijn er wel. Diep onder de grond bouwen de leukste, pluizigste, liefste en schoonste roofdieren hun burchten waar ze met hun hele familie wonen. Als de schemer valt, steekt er een snuitje uit de ingang van de burcht. Fem, de moeder van het stel, gaat op zoek naar eten. Ze scharrelt tussen de bladeren naar wormen en slakken, een weggegooid klokhuis of bramen.

Ga met ons mee op een spannende missie, en ontdek in ons dasverslag alles over de geheime levens van dassen. Je hoort de jonge dasjes blaffen (ja, echt) als ze samen spelen. Je bent bij hun vermakelijke krabsessies en lacht mee als ze achter elkaar aan rennen. En je zult zien hoe moeilijk dassen het hebben in ons land vol auto’s en wegen, huizen, mensen en honden. Je leer ook hoe je ze kunt helpen. Kom, ga je mee?

Informatief, kleurrijk en indrukwekkend

Betoverend, dat is het eerste woord dat bij me opkwam tijdens het lezen van dit prachtige boek. In Nederland is de Das een beschermde diersoort. Ieder jaar gaan er enorm veel dassen dood door ons, de mens. We verstoren hun leven in het bos door te wandelen, mountainbiken en het los laten lopen van onze honden. Op veel plaatsen is geen veilige oversteekplaats waardoor er veel dassen worden aangereden door het grote aantal auto’s dat we bezitten. Je zou zeggen dat we meer rekening moeten houden met deze prachtige dieren en dat is precies waarom dit boek geschreven is.

In dit boek nemen Diet en Han je mee op hun avontuur als dassentellers. Ze krijgen een eigen burcht toegewezen en nemen je mee in hun dasverslagen van de observaties die ze doen. Naast deze dasverslagen staat het boek vol met informatie en weetjes rondom het leven van de das. Je leert wat voor bijzondere dieren het zijn en het spoort je aan tot het voeren van actie. In het boek worden tips gegeven waardoor jij zelf een steentje bij kunt dragen aan het beter beschermen van de das.

De vlot geschreven, fijn leesbare tekst is ingedeeld in korte hoofdstukken. Ieder hoofdstuk begint met een dasverslag, gevolgd door een informatieblok. Binnen deze hoofdstukken is er een fijne afwisseling tussen tekst en illustraties. De illustraties zijn kleurrijk, afwisselend tussen paginagroot en aanvulling van tekstvakken. Voor ieder nieuw hoofdstuk is een prachtig gekleurde pagina ingevoegd vol bladeren. De informatie, dassendingen, is voorzien van een border waarin dassenvacht is geïllustreerd. Dit maakt het verschil tussen de verschillende onderdelen in het boek erg duidelijk en fijn leesbaar.

Een kleurrijk, informatief boek voor de dierenliefhebber vanaf tien jaar.