Dat boek met die bananen

Een gedichtenbundel over bananen

Blij met onze baby

Kijk nou, onze Noortje. Wat gaat de tijd toch vlug.

Nog maar net geboren en nu al een kromme rug.

Bananen, gedichten, grappig

Door mijn deelname aan de boekenbingo van 2023 ontdekte ik deze grappige gedichtenbundel. Ik had geen idee wat mij te wachten stond en was des te meer verrast toen ik het boek eindelijk in handen had. Het bleek om gedichtjes te gaan en dan wel van het grappige soort en ook nog eens met een herkenbare strekking. Want zeg nou zelf, wie is er nou nog nooit over een bananenschil uitgegleden? En wat doe je met zo’n banaan die veel te snel bruin wordt? Dit laatste zal door menig leerkracht herkend worden als een terugkerend ritueel in de (kleuter)klas. Kinderen komen je dan verontwaardigd mededelen dat hun vader of moeder een bruine banaan heeft meegegeven. Ze verwachten dan van jou als leerkracht goedkeuring om de banaan in de afvalbak te kieperen. Verder, ik spreek wederom uit ervaring, staat er meestal een rijtje kleuters te wachten op hulp bij het openmaken van de bananenschil. Ze zijn dan in de veronderstelling dat de juf of meester dat wel lukt, wat meestal ook zo is. Dit wil dan echter weer niet zeggen dat er ook bij volwassen bananen eters geen smeuïg papje door de barstjes in de schil naar buiten sijpelt, met alle gevolgen van dien!  Enfin, ik kan zo nog wel even door mijmeren over de irritatie en emoties die bananen kunnen opwekken. Hun populariteit lijdt er niet onder want ze zijn toch populair. Ze smaken immers heerlijk en zijn gezond!

De makers van dit boek hebben gebruik gemaakt van de kommer en kwel rondom de banaan en weten je met elk versje uit het boek te raken. Neem nou het versje ‘De bananenblues’, het houdt ons een spiegel voor en is tegelijkertijd super grappig. En zo vergaat het je tijdens het lezen van de gedichtjes steeds opnieuw. Je herkent de situatie en je moet lachen, grijzen of op z’n minst glimlachen.

Door al dat gedoe rondom die maffe bananen kan voorlezen in de klas onrust veroorzaken want ook voor de kinderen zal het een feest van herkenning zijn. En luisteren de leerlingen niet als je ze dan aanmaant tot stilte, vraag dan even of ze die banaan uit hun oren willen halen! Ik geef echter geen garantie voor terugkerende rust!!

Samenvattend kunnen we stellen dat dit een bundel is waar een ieder veel plezier aan kan beleven. De vormgeving, de beeldspraken, de dubbele bodems en last but not least, de schitterende tekeningen houden je aandacht vast, maken je aan het lachen en zetten je aan het denken. Veel geel, een prettig lettertype, een handzaam formaat en stijlvolle grappige schutbladen maken het boek zeer toegankelijk. En niet alleen voor kleuters, ik zou er ook in de midden en bovenbouw wel mee uit de voeten kunnen want beeldspraak, doordenkertjes, aanzet tot dieper nadenken en taalgrapjes zijn er volop!

En vergeet niet de code achterin het boek te scannen als je de gezongen versie van ‘De Bananenblues’ wilt horen. De melodie maakt het versje nog leuker!

Dit humorvolle boek dat over het leven van een heleboel bananen (en een peer) gaat is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 4 en voor iedereen die van grappige gedichten houdt!