De Allergrootste

Maar zo gaan die dingen soms.
De toekomst kun je niet voorspellen.
En het lot laat zich niet graag sturen.

Kanton, 1770. De zesjarige Yu heeft haar ouders nooit gekend. Ze werkt in het theehuis van de opvliegende Bai Bai, die elke gelegenheid aangrijpt om haar te vernederen of te slaan. Op een dag ontmoet Yu haar leeftijdgenootje Li Wei, een jongen die bedreven is in de krijgskunst. Yu vraagt hem om haar te leren vechten. Dat het meisje talent heeft, is meteen duidelijk.

Als Yu enkele jaren later ontvoerd wordt door de bloeddorstige piraten van Gouden Draak, zijn het haar vechtkunsten die haar leven redden. In plaats van haar te doden, neemt Gouden Draak haar op in de bemanning. Dit is het begin van Yu’s leven als piraat. Op negentienjarige leeftijd wordt ze commandant van een hele vloot, die algauw meer dan honderd schepen telt. Haar naam terroriseert de Chinese Zee, haar macht lijkt eindeloos.

Maar Yu’s roem heeft haar een even krachtige als mysterieuze vijand bezorgd… Een vijand die nergens voor terugdeinst en één doel voor ogen heeft: het vernietigen van de wushu van Lucht en Water, de legendarische vechtkunst waar Yu de allergrootste meester in is.

adembenemend, piraterij, coming-of-age

Laat je niet afschrikken door dit dikke boek. Het telt maar liefst 598 bladzijden, maar leest echt als een trein en voor je het weet heb je het uit; want eenmaal begonnen kun je het niet meer wegleggen.

Het boek gaat over een tijd en speelt zich af op een plek waar ik nog nooit een kinderboek over had gelezen: Het begint in 1770 in Kanton, China. We maken kennis met de dan zes-jarige Yu die werkt in het theehuis van Bai Bai. Yu heeft haar ouders nooit gekend. Op een dag ontmoet Yu de jongen Li Wei, die ongeveer even oud is als zij. Deze jongen is bedreven in de krijgskunst. Yu wil ook heel graag leren vechten en vraagt of Li Wei haar wil leren vechten. Hij vertelt dat zijn opa meester in de krijgskunst is en dat hij hem heeft leren vechten en dat Yu ook mee mag trainen. Al snel is Yu echt heel bedreven in de vechtsport.

Wanneer Yu jaren later door piraten wordt ontvoerd, doden de piraten haar niet, maar nemen ze haar op in de bemanning en zo begint haar leven als piraat. Op haar 19e heeft ze als commandant een hele vloot onder zich en al snel is ze beroemd en berucht op de Chinese Zee. Ze heeft veel vijanden. Op een gegeven moment wordt ze gevangen genomen en wordt ze ter dood veroordeeld. Terwijl iedereen denkt dat ze dood is, wordt ze – samen met meer ter dood veroordeelden – gevangengehouden op een afgelegen plek. Na veel jaren van gevangenschap weet Yu te ontsnappen en zint ze op wraak. Zal ze erachter komen wie haar wil uitschakelen?

In dit boek lees je vooral over krijgskunst en piraterij en maak je de ontwikkeling van Yu als 6-jarig meisje tot 46-jarige vrouw mee, beleef je hoe ze verliefd wordt, trouwt en kinderen krijgt. Kortom: een adembenemend avontuur en een buitengewone coming-of-ageroman, geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van Ching Shih, die het bevel voerde over de grootste piratenvloot aller tijden. Erg interessant om na het lezen van dit boek nog even (op internet) verder te zoeken naar informatie over Ching Shih.

Aan het begin van het boek staat een lijst met alle personages die in het boek voorkomen. Ook staat er een woordenlijst waarin woorden als Mandarijn, Shi, Dodengeld en Sifu uitgelegd worden. Ook is er een lijst met maateenheden en tijdmeting, handig!

Dit is het vierde boek van Davide Morisinotto dat vertaald is naar het Nederlands. De andere drie boeken van hem waren qua lay-out mooi vormgegeven maar de lay-out van dit boek is standaard en bevat geen illustraties. De cover en de schutbladen zijn wel prachtig geïllustreerd. En net als de andere drie boeken is ook dit boek heel vlot geschreven.

Dit verhaal is een echte aanrader voor jongens en meiden vanaf 13 jaar die houden van een historisch boek vol avontuur.