De Amazone

‘Het verhaal van de Amazone is niet alleen maar het verhaal van een rivier. Het is het verhaal van alles wat erin en eromheen leeft en ervan afhankelijk is’.

Het begint met wat hele kleine beekjes hoog in de bergen. Al die beekjes komen bij elkaar en zo ontstaat de grootste rivier op aarde. Hij doorkruist een continent, slingert door het regenwoud en komt uit in de zee. Van hapgrage piranha’s tot de reusachtige anaconda – deze rivier vormt een van de indrukwekkendste ecosystemen van de wereld. Welkom op de rivier de Amazone.

Informatief, kleurrijk, kwetsbaar

Dit boek neemt je mee naar de meest bio diverse plek op aarde: de rivier de Amazone met het daaromheen liggende regenwoud. Tijdens het lezen zal je je vergapen aan de schitterende illustraties die maken dat je één wordt met het landschap, de bewoners, de dieren en de geschiedenis. Je leert het gebied met zijn fascinerende, maar o zo kwetsbare natuur als het ware van binnen uit kennen.

De pagina-grote platen voeren je mee over de rivier. De tekst vertelt daarbij wat er te zien valt. Je bent trouwens niet de enige bezoeker, op de waterwegen van de Amazone varen namelijk allerlei snelle en langzame boten. Welke boten dat zijn kun je lezen en bekijken in het boek.

Wat je verder zoal tegenkomt tijdens je bootreis: dieren, heel veel dieren die in en rondom de rivier leven. Van sommige soorten weet je waarschijnlijk niet eens dat ze bestaan. En wat dacht je van de inheemse volken. Het zijn er maar liefst meer dan 400 met elk hun eigen taal, cultuur en tradities. Maar er zijn ook steden. Ken je bijvoorbeeld de hoofdstad van de staat Amazonas in Brazilië? Je merkt, het is teveel om hier op te noemen…

Buiten al deze adembenemende facetten is er ook nog de geschiedenis van de Amazone. Deze brengt ons terug naar het immense Incarijk waar onderzoekers nog steeds nieuwe bezienswaardigheden over ontdekken.

Je wordt blij van deze reis, dat is een voldongen feit. Maar toch knaagt er iets. De Amazone is namelijk niet alleen de meest bio diverse plek op aarde, het is ook de meest kwetsbare. Want er hoeft maar één draadje uit de kluwen te knappen en de boel wordt verstoord. En de gevaren daarvoor zijn volop aanwezig. Zo is het kappen van bossen en het plaatsen van dammen om energie op te wekken op z’n zachtst gezegd een zorgelijke ontwikkeling. Dit boek brengt ook deze kant van de Amazone in beeld en schudt ons op deze manier (nog meer) wakker. Na het lezen heb je in ieder geval genoeg stof om over na te denken!

De Amazone is het derde deel van een serie. Eerder verschenen: Everest (bekroond met een zilveren penseel) en Het grote rif (zie review: Het grote rif – Kinderboekenjournaal).

Geschikt voor iedereen die zich blijft verwonderen over de schoonheid van de natuur en daar bewust mee omgaat. Vanaf ongeveer 7 jaar.