De begrafenis

De begrafenis

Een begrafenis, hoe gaat dat eigenlijk? Ben je dan alleen maar verdrietig? Of is er ook ruimte voor andere gevoelens?

Noor gaat met haar ouders naar de begrafenis van haar oudoom Frank. Ze heeft er wel zin in, want ze hoeft die dag niet naar school en ze zal haar lievelingsneef Koen zien. Verder weet ze niet veel van begrafenissen. Als ze bij de kerk aankomen, ervaart Noor hoe het er bij een begrafenis aan toe kan gaan. Ze vindt het fijn om in de kerk te zitten en er zijn heel veel boterhammen in de vorm van driehoekjes.

Noor en Koen hebben nog wel wat vragen, maar aan het eind van de dag hebben ze er een goed gevoel over: Noor vond het een mooie begrafenis, en daar was oom Frank het vast mee eens geweest.

Afscheid, herinnering, troostrijk

De oudoom van Noor is overleden, ze mag met haar ouders mee naar de begrafenis. Noor vindt het fijn dat ze mee mag naar het afscheid van oom Frank maar heeft geen idee wat haar te wachten staat. Ze weet wel dat ze dan lekker een dagje vrij van school is en dat ze haar neef Koen zal zien. Maar verder…

Dat kinderen ook recht hebben op een waardig afscheid van een dierbare is tegenwoordig gelukkig meer standaard dan uitzondering. Weghouden van verdriet is geen optie, vroeg of laat komt er een moment dat dit toch niet meer lukt. Daarom is het denk ik beter om kinderen aan het handje mee te nemen zodat ze langzaam maar zeker voorbereid worden op iets waar ze vroeg of laat ongetwijfeld mee geconfronteerd zullen worden.

Een prentenboek is bij uitstek geschikt om dit onderwerp uit te leggen en bespreekbaar te maken. In dit boek staat de overleden persoon wat verder van het kind af dan de directe familie. Dit maakt dat het boek nergens te zwaar wordt. Het overlijden van een oudoom die niet dagelijks over de vloer kwam doet minder pijn dan bijvoorbeeld het sterven van iemand uit het eigen gezin. Noor kan daardoor een beetje als toeschouwer zien wat het overlijden van haar oudoom voor gevoelens oproept bij haar ouders en de andere aanwezigen. Ook maakt ze de rituelen die doorgaans op begrafenissen en crematies plaatsvinden mee. Tevens ervaren zij en haar neefje Koen dat er ook ruimte is voor een beetje spelen en constateert ze dat een begrafenis een mooie herinnering oplevert aan de overledene. Haar oudoom Frank zou het afscheid hoogstwaarschijnlijk zelf ook mooi hebben gevonden. Mensen zeiden veel aardige dingen over hem, heeft Noor gehoord.

De illustraties zijn kleurrijk en beslaan de hele bladzijde. Ze zijn levensecht en tonen zeer goed hoe het er aan toe gaat bij de plechtigheid. De koekjes op de tafel, de oude dame die op het orgel speelt, het is allemaal heel verhelderend uitgedrukt in de platen. Echt een meerwaarde.

Dit boek werd door de New York Times gekozen als een van de beste boeken van 2018. In Nederland verscheen het in 2019.

Voor meer boeken over “verlies en afscheid” verwijs ik naar het blog 11+ boeken over verlies en scheiden van Yvonne Soepboer waarin 11 boeken over dit onderwerp gepresenteerd worden.