De bende van Nemesis

De bende van Nemesis

Nemesis: Griekse godin van de wrekende gerechtigheid

Als een ontsnapte gevangene de auto van zijn moeder carjackt, belandt Maxim in een bloedstollende politieachtervolging. De bestemming van zijn ontvoerder is duidelijk: Londen. Maar de weg ernaartoe betekent een avontuur bol van actie en een ontdekkingstocht vol bonte en vaak humoristische personages. Zij helpen hen de ene keer op weg en steken hen de andere keer een stok in het wiel.

Spannend, bloedstollend, acties

Het  boek start met een ontsnapping uit de bajes van een,  zo op het eerste gezicht rauwe crimineel die gewelddadigheid niet schuwt. Na wat tegenwerking van een cipier lukt het hem om de gevangenis te ontvluchten, beseffend dat hij er zo weer in zit als hij niet heel snel zorgt dat hij weg is. En dan doet zich een unieke kans voor om een auto te stelen. Het contactsleuteltje zit er nog in terwijl de eigenaresse even is uitgestapt. Dat de zoon van de vrouw, Maxim Magnus nog in de auto zit had de schurk even over het hoofd gezien en zodoende wordt de jongen deelgenoot van een waanzinnige ontsnappingspoging. Zijn moeder, een nogal met zichzelf ingenomen dame krijgt de schrik van haar leven en kan vanaf dat moment niet veel meer doen dan de politie inschakelen en afwachten. De situaties waarin Maxim door toedoen van zijn belager, die Zacharias blijkt te heten, belandt zijn gevaarlijk, vol actie, spectaculair, verrassend en onverwacht. Zacharias bijt zich vast in het doel dat hij voor ogen heeft: zo snel mogelijk naar Londen. Gaat hij dit doel bereiken? Komt Maxim weer heelhuids thuis? Overleeft hij überhaupt dit hachelijke avontuur? Kan zijn moeder omgaan met de stress? En de vrienden van Maxim? Spelen zij nog een rol tijdens de ontvoering van hun vriend? De rechercheurs doen er in ieder geval alles aan om de boef te pakken en Maxim te bevrijden.

Een spannend verhaal dat meestal vanuit de situatie van Maxim en Zacharias wordt verteld maar af en toe ook vanuit die van de rechercheurs die naar hun op zoek zijn. Het zit vol actie en heeft meermaals zeer onverwachte wendingen waardoor je steeds getriggerd wordt om door te lezen. De achtervolgingen worden filmisch beschreven, de benarde situaties waarin ze terechtkomen zijn meermaals bloedstollend en zeer spannend.

Dit boek is , zoals op de achterflap ook aangegeven wordt, een opwindende roadtrip vol excentrieke personages en geflipte actiescenes. Voor tieners vanaf 12 jaar die houden van adrenaline en een serieuze scheut humor.