De beste juf van de hele wereld

De beste juf van de hele wereld

‘De juf die de wedstrijd De beste juf van de wereld zou winnen, zou op school mogen blijven. De andere juf zou worden ontslagen.’

Marie zit op de beste school van de wereld. Een school midden in het bos. Waar je zoveel buiten mag spelen als je wilt. En de school heeft een goudkleurig kaartje waarmee je zelf pizza’s kunt bestellen. En dan is er ook nog die superlieve juf Rachida. Een juf die het niet erg vindt als je la ontploft is, of je potloden alweer kwijt zijn. Maar dan komt er nieuws van de Domorenschool in Beekjesdal. Hun juf Patries is een bekende vlogger. En die wil niets liever dan de prijs winnen van ‘Beste juf van de hele wereld’. Maar er kan er natuurlijk maar één de beste zijn…

Grappig, speels, school

In het boek ‘De beste school van de hele wereld’ hebben we kennis gemaakt met Marie, een meisje dat op een gegeven moment nog de enige leerling was op haar school. Haar drukke vaders hadden niets in de gaten. Toen kwam de superleuke juf Rachida lesgeven en na een tijdje verscheen er een tweede leerling, Jack en een derde en een vierde… Het werd steeds gezelliger op de beste school van de hele wereld. In dit boek gaat het verhaal van Marie verder.

Op een dag ontvangt ze een brief waarin staat dat haar school gaat fuseren met de school in het dorp. Omdat er een juf te veel is, heeft de schoolinspecteur besloten een wedstrijd uit te schrijven. De juf die die wedstrijd wint, mag blijven werken op school, de ander wordt ontslagen. Marie weet zeker dat juf Rachida de wedstrijd met gemak kan winnen, zij is immers de beste juf van de hele wereld. Nu is er alleen één probleem, juf Rachida houdt niet van wedstrijden en wil dus niet meedoen. Samen met haar klasgenoten besluit Marie om hun juf stiekem in te schrijven en de opdrachten in haar plaats te doen. Als dat maar goed gaat!

Wat straalt dit boek een boel plezier uit. Ik kan me zo voorstellen dat Manon Sikkel genoten heeft bij het schrijven van dit verhaal. Het leest super vlot, mede door de vele zwart-wit illustraties van Marja Meijer die in het boek te vinden zijn. Het is leuk dat Manon Sikkel op een subtiele manier maatschappelijk thema’s aan de orde stelt. Zo heeft Marie twee vaders, maar hier ligt niet expliciet de nadruk op. Ook laat ze zien waar, voor haar, een goede school aan moet voldoen; gemotiveerde en gepassioneerde leerkrachten die het onderwijs betekenisvol maken door bijvoorbeeld breuken aan te leren door pizza’s in stukken te snijden.

Een heerlijk boek voor kinderen vanaf 9 jaar.