De brieven van Mia

‘Kom je snel weer een boterham eten?’

Laila woont samen met haar moeder, zus en broertje in een asielzoekerscentrum. Ze zijn gevlucht uit Syrië, waar Laila haar vader achter moest laten.
Als Laila voor een schoolopdracht de norse meneer Cohen moet helpen met huishoudelijke klusjes, heeft ze daar eerst helemaal geen zin in. Maar bij het opruimen van zijn stoffige zolder vindt ze een mysterieuze trommel vol met oude brieven. Laila begint nieuwsgierig te lezen en raakt helemaal in de ban van de Joodse Mia, die dapper in het verzet komt tegen de nazi’s. Laila raakt vastbesloten te achterhalen wat er met Mia is gebeurd tijdens de oorlog. Als een ware detective begint ze aan een spannende zoektocht.

Ontroerend, meeslepend en origineel

In samenwerking met Oxfam Novib heeft Astrid Sy een aangrijpend verhaal op papier weten te zetten. Dit boek is een mustread voor iedereen die meer van onze geschiedenis en de huidige wereldsituatie wil weten. Iedere oorlog draagt vele emoties met zich mee. Veelal dezelfde emoties, waar in dit ontroerende verhaal een verband tussen wordt gelegd.

Laila is gevlucht uit Syrië waar ze de oorlog van dichtbij heeft gemaakt. Ze heeft gezien hoe ze haar vader opgepakt hebben en samen met haar broertje, zus en moeder heeft ze een lange weg moeten afleggen voor ze in Nederland is aangekomen. Angst, paniek en onzekerheid, dat is waar Laila continu mee te maken krijgt. Ze leeft in een eigen coconnetje en praat het liefst helemaal niet.
Meneer Cohen is een norse oude man, een man met een aangrijpend verleden. Meneer Cohen heeft de Tweede Wereldoorlog overleefd, maar is daarbij iedereen die hij lief had verloren. Op zijn zolder bewaart hij de brieven die zijn jeugdliefde Mia hem heeft gestuurd tijdens de oorlog. Hij is Mia nooit vergeten, maar na de oorlog heeft hij ook haar nooit terug gevonden.
Als Laila de brieven leest tijdens het opruimen van de zolder van meneer Cohen duikt ze meteen in het verhaal. Net als haar vader, die journalist is, wil ze altijd de waarheid achterhalen en blijft ze zoeken naar antwoorden tot het tegendeel bewezen is. Meneer Cohen denkt dat Mia tijdens de oorlog overleden is, maar Laila denkt daar anders over. Lukt het haar om het levensverhaal van Mia boven water te krijgen?

Dit verhaal heeft me diep geraakt. De samenhang tussen verleden en heden, de spanning angst en onzekerheid, als lezer sluit je Laila direct in je hart. Wat een dapper meisje. De band die meneer Cohen en Laila gedurende het verhaal opbouwen is ontroerend, als je niet beter wist zou je zeggen dat ze familie zijn. Astrid Sy schrijft gedetailleerd en vlot waardoor het verhaal soepel weg leest. Het verhaal zit boordevol emoties en doordat Laila nog niet vloeiend Nederlands spreekt, worden veel begrippen en zegswijzen uitgelegd door meneer Cohen. Dit maakt het boek leerzaam en beter te begrijpen voor jongere lezers zonder enige voorkennis rondom de Tweede Wereldoorlog en de oorlog die hedendaags in Syrië gaande is.

Een prachtige verhaal voor jong en oud vanaf twaalf jaar.