De clown zei nee

“Hopla, Petronius!” schreeuwde de directeur nog harder.
Stilte.
En toen zei de clown: “Nee”.

Clown Petronius wil niet langer de sufferd spelen en dieren hebben er genoeg van om altijd dezelfde kunstjes te doen. Samen beginnen ze een circus voor verhalen en muziek: het Circus voor Kinderen en Dichters.

Aandoenlijk, met een boodschap, prentenboek

Het circus is helemaal afgeladen met kinderen en hun ouders. Allemaal komen ze kijken naar de voorstelling. De directeur kondigt clown Petronius en zijn ezel, Theodoor, aan. Maar dan zegt Petronius “nee”. Niet snel daarna volgen ook de ezel, de giraffe, de leeuw, het paard en de hond. Bij het kampvuur bedenken ze een nieuw plan. Allereerst gaan ze werken om geld te verdienen en daarna beginnen ze hun eigen circus. Een circus voor kinderen en dichters. Maar ook een circus waar je zelf mag kiezen wat je doet!

Het verhaal gaat over een klassieke setting: een circus met een circusdirecteur, clown en dieren. We kennen allemaal de beelden van dieren die kunstjes doen maar soms ook heel erg ongelukkig ogen. Zo ook de clown in dit verhaal. Hij geeft ons een belangrijke boodschap mee: wees trouw aan jezelf, durf je grenzen aan te geven en zeg af en toe “Nee!”. De tekst is geschreven op een witte achtergrond, waardoor het gemakkelijk te lezen is. De illustraties zijn in het begin grauw van aard maar worden, naarmate het verhaal vordert, lichter en kleurrijker. Dit is zeer passend bij het verhaal, omdat zowel de clown als de dieren uit het donker vertrekken en op zoek gaan naar hun geluk.

In 1961 werd De clown zei nee voor het eerst uitgegeven in Zwitserland. Het boek is geschreven door Dimitrije Sidjanski (onder het pseudoniem Mischa Damjan) en werd toen geïllustreerd door Gian Casty. Het bijzondere aan het verhaal is, dat Mischa Damjan ook op een cruciaal punt “Nee!” zei en hij zijn eigen uitgeverij heeft opgericht. Hij wilde namelijk verhalen vertellen die bij kinderen passen. Of, zoals hij het noemt: “Verhalen voor kinderen en dichters”. Nou, dat komt ons bekend voor! In de jubileum jaren 1986 en 2001 werd het boek opnieuw uitgegeven. Zo ook dit jaar, wegens het 60-jarige jubileum voor de uitgeverij in Zwitserland. Echter is er nu wel één aspect anders: een andere illustrator. Deze keer is het de eer aan Torben Kuhlmann. Hem kun je kennen van de muizenavonturen Lindbergh, Armstrong, Edison en Einstein.

De clown zei nee is voor alle kleine dappere helden die “nee” durven te zeggen vanaf 4 jaar.