De droom van Amalia

‘Van hofdame tot prinses van Oranje’

1613. De jonge Amalia van Solms kan haar geluk niet op: ze mag hofdame aan het hof van prinses Elizabeth worden! Amalia en haar familie verhuizen naar het prachtige koninklijke paleis. Maar Amalia heeft nog veel grotere dromen. Zou ze zelf een prinses kunnen worden?

Wanneer Amalia door een speling van het lot in Nederland aanbelandt, komt haar droom uit. Ze wordt ten huwelijk gevraagd door niemand minder dan Frederik Hendrik van Oranje-Nassau, die zijn broer Maurits opvolgt als Prins van Oranje. Amalia neemt haar rol als prinses serieus. Ze laat kastelen bouwen, legt een grote kunstverzameling aan en ontvangt belangrijke gasten uit heel Europa. En ze begint aan haar grootste levenswerk: het regelen van de huwelijken van haar kinderen, zodat het Huis van Oranje een rotsvaste plek in de geschiedenis zal krijgen.

Informatief, kleurrijk en compleet

Arend van Dam, bekend als geschiedenisschrijver, heeft opnieuw een prachtig verhaal weten neer te zetten. Het verhaal van Amalia van Solms, een doodgewoon meisje met grootse dromen die precies wist wie ze wilde zijn. Met dit verhaal weet de auteur opnieuw een stukje geschiedenis van het prachtige Nederland tot leven te wekken. Een verhaal wat menig mens niet zal kennen, wordt door dit boek onder de aandacht gebracht. Een verhaal met een fijne boodschap, een stukje grondslag van ons land.

Het verhaal in dit boek is opgebouwd uit veertig scènes. Aan de hand van deze scènes wandel je door het leven van Amalia. Alle bijzondere momenten die plaats vonden tussen de geboorte en haar dood worden beschreven. Het verhaal is geschreven in theatervorm. Je leest een dialoog tussen de verschillende personages met daartussen verhelderende korte stukjes tekst die de situatie beschrijven. Deze schrijfvorm brengt de personages tot leven, als lezer sta je midden tussen de personages die een o zo belangrijke rol speelden in onze geschiedenis.

Naast het vlot geschreven en prachtige verhaal van Arend van Dam bevat dit boek vrolijke, kleurrijke illustraties van de hand van Marijke Klompmaker. Haar is het gelukt om de beeldende tekst nog meer kracht te geven door kleur te geven aan de personages en situaties. De illustraties zijn sprookjesachtig en passen goed binnen zowel de tijd waarin Amalia sober leefde als de tijd waarin ze rijk en machtig was. Je ziet deze overgang fijn terug in het boek.

Een veelzijdig leerzaam verhaal voor kinderen vanaf tien jaar.