De E van Eva

‘Ik heb jullie niet gezien. Verdwijn zo snel mogelijk naar een ander adres. En dát wil ik ook.’

1946 is een verwarrend en verrassend jaar. De zestienjarige Ziska moet het nog steeds zonder haar ouders stellen, want haar moeder is ziek en haar vader zit in een strafkamp. Daar vertelt hij haar een geheim. Het heeft te maken met een knikkerzak, waarop de letter E staat. Haar vriend Jan helpt haar ernaar te zoeken, maar ze vinden meer vragen dan antwoorden. En dan is er dat vreemde meisje, dat ruzie maakt met Ziska’s vader. Wat heeft zij met de knikkerzak te maken?

Spannend, meeslepend en realistisch

Ziska moet het na de Tweede Wereldoorlog zonder haar ouders stellen. Ze woont tijdelijk bij juffrouw Smit. Haar moeder zit vanwege haar ziekte in een vrouwenpaviljoen. Haar vader zit in een strafkamp, omdat hij zich tijdens de Tweede Wereldoorlog had aangesloten bij de NSB. Wanneer Ziska op een dag haar vader bezoekt in het strafkamp, vertelt haar vader haar een geheim. Ze noemen het ‘Het appeltje’ en hij vertelt Ziska precies waar ze het kan vinden. Maar wanneer Ziska dit appeltje voor de dorst vindt, weet ze niet zo goed wat ze ermee moet doen. Hoe komt haar vader eraan? Van wie zijn de spullen? En wat moet Ziska ermee doen?

Tegelijkertijd komt er een onbekende jonge vrouw op bezoek in het kamp bij de vader van Ziska. Zij wil iets terug wat hij haar heeft afgepakt tijdens de Tweede Wereldoorlog en ze zal niet stoppen totdat ze het teruggekregen heeft. Zal het haar lukken om het terug te krijgen?

In de tussentijd maken we kennis met Loes. Zij werkt en woont bij een oude dame op een landhuis. Loes verzorgt de oude mevrouw en onderwijl ontwikkelen ze een hele goede band. Zo’n band die je met je moeder zou willen hebben, maar zo’n band heeft Loes niet met haar moeder. Ze weet ook niet wie haar vader is, maar ze is vastberaden om daarachter te komen. Zal het haar lukken om hem te vinden?

Zoals je kunt lezen, gebeurt er een hele hoop in dit spannende boek. De verschillende verhaallijnen maken dat je het verhaal van alle mogelijke perspectieven beleefd. Alle personages hebben hun eigen problemen die ze op willen lossen. Op het eerste gezicht lijken deze problemen heel verschillend, maar ze hebben meer met elkaar te maken dan jij nu denkt.

Ondanks dat dit het derde deel in de serie is, kun je dit boek prima lezen als een losstaand verhaal. Het is een meeslepend en realistisch geschreven verhaal. Je wordt er helemaal ingezogen en je kunt het maar moeilijk aan de kant leggen.

Een spannend verhaal over geheimen, vriendschap, verraad, vertrouwen en verliefdheid voor lezers vanaf 14 jaar.