‘Drie.’
Je gaat niet dood.
‘Twee.’
Jegaatnietdoodjegaatnietdoodjegaatnietdood.
‘Een.’

Spannend, aangrijpend en origineel

Het is 2048. Het Collectief is aan de macht. Om het land staat een Muur en de levens van alle inwoners zien er hetzelfde uit. Ze dragen dezelfde kleding, wonen in dezelfde huizen en eten iedere avond dezelfde maaltijd. Dat maakt iedereen gelijk en het leven zorgeloos en voorspelbaar. Maar wie een misstap begaat, wordt keihard afgestraft. Sinds de doodstraf weer is ingevoerd, worden jongeren hangend in kooien boven een onpeilbare diepte terechtgesteld. Tijdens een spectaculaire show die live op televisie wordt uitgezonden, krijgen vijf tieners nog één kans om zichzelf te redden. Bij vier van hen zullen de bodems onder hun kooien worden weggeklapt. Het Collectief beslist wie er overblijft. Welkom bij De executie. Deze aflevering wil je niet missen!

Dit indrukwekkende boek neemt ons mee op reis naar de toekomst. Maar hopelijk ziet de toekomst er voor ons niet zo uit. Het boek is geschreven vanuit de perspectieven van Charlotte, Nathan, Hailey en Frankie die terechtstaan in de liveshows van de executie. Eén van hen zal worden vrijgesproken en mag blijven leven, de anderen vallen letterlijk naar beneden, het diepe in.

De spanning is vanaf moment één te voelen. Het boek wegleggen is dan ook niet aan de orde. De personages nemen je mee in het leven van het collectief. Je komt er achter waarvoor ze terecht staan en hoe het leven in het collectief er aan toe gaat. Een leven vol regels waarbij zelf nadenken niet meer hoeft. Alles is voor je geregeld en iedereen zal worden behandeld als een gelijke. Perfect zou je zeggen toch? Het verhaal is vlot geschreven, en door de keus voor meerdere perspectieven is het geschikt voor een breder publiek.

Een spannende young adult thriller voor jongeren met een sterke maag! Getipt door de jonge jury.