De filotective

Maak kennis met een twaalftal filosofen.

Filosofen zijn van die hele slimme mensen, toch? Wijze dames en heren die de hele dag nadenken en weten hoe het leven in elkaar zit. Zeker, maar filosofen kunnen ook best grappige dingen doen, ruzie maken, smoorverliefd worden en super eigenwijs zijn. In dit boek ga jij op reis door de wereld van de filosofie. Je komt de grappiste en gekste verhalen tegen. Maar je moet wel een beetje opletten, want niet alles wat je leest is waar. Kun jij de waarheid van de leugens onderscheiden? Gebruik je verstand en denk goed na, als een échte filotective.

Stine Jensen is een bekende filosoof en kinderboekenschrijver. Stine schreef al veel succesvolle, filosofische kinderboeken, die meerdere prijzen wonnen en wekenlang op de Kinderboeken bestsellerlijst stonden.

Verrassend, filosofisch, humoristisch

Met dit boek stap je in de wereld van de filosofie. Je leert twaalf filosofen van allerlei pluimage beter kennen. Je krijgt een inkijkje in hun leven, leest over hun specifieke denkwijzen, eigenaardigheden en meer. Nee, nu niet gelijk afhaken want de vertelsels zijn doordrenkt met humor. Vooral de bijgevoegde illustraties spreken boekdelen. Georgien Overwater is er namelijk goed in geslaagd om de grappige tekst in haar tekeningen flink te benadrukken. Ze doet dat in dit boek vaak door een meer abstracte uitspraak letterlijk weer te geven. Een voorbeeld: filosoof Rousseau krijgt wegens zijn opvoedboek ruzie met de kerk en wordt eruit geschopt. Het bijhorende plaatje zegt genoeg…

De cartoonachtige tekeningen brengen het verhaal tot leven. Vaak zijn het kleine, in het oog springende prentjes tussen de tekstregels. Maar ze beslaan ook dikwijls een halve of hele pagina. Ze geven het boek extra elan en humor.

Ook maak je kennis met het beroemdste liefdespaar uit de filosofie: Simone de Beauvoir en Jean-Paul Sartre.  Zij ontmoetten elkaar in café de Flore, dat bekend stond als trefpunt van schrijvers en intellectuelen. Hieronder zie je een afbeelding van die ontmoeting. Daarnaast worden er over de bijzondere levensstijl van de Beauvoir en Sartre nog wat pikante details onthuld. Zo is er is een gewaagde foto die nogal wat stof deed opwaaien. Maar dit is slechts één van de sappige roddels die dit boek rijk is. Je zult al lezende ontdekken dat filosofen behalve wijs en intelligent ook behoorlijk eigenaardig en apart kunnen zijn. Of juist dodelijk saai, die heb je ook! Benieuwd geworden? Sla dan het boek maar gauw open.

Dan zul je gelijk merken dat je wordt uitgenodigd om zelf ook na te denken want er staan op te lossen raadsels in het boek en er zijn uit te voeren opdrachten. Vaak moet je uit meerdere antwoorden kiezen welke het juiste is. Vind je dit lastig? Niet getreurd. De antwoorden staan steeds op één van de volgende pagina’s. Je moet het boek wel even omdraaien om ze te lezen.

Wellicht is dit boek jouw eerste kennismaking met de filosofie? Dan zul je hierna vast meer willen weten over filosofen en hun manier van denken. Voor mij zijn er ook weer nieuwe dingen aan het licht gekomen. In ieder geval wens ik jou veel succes in de rol van speurneus. Enne… gedraag je dan als een echte filotective! Filo komt van filosofie en betekent houden van wijsheid. Een detective is een speurneus. Ben je er klaar voor om deze ‘dubbel’ rol te vervullen? Dan is dit boek zeker iets voor jou.

Voor kinderen vanaf een jaar of 10 die tegen een grapje kunnen en lastige vragen en opdrachten niet uit de weg gaan.