De gebroeders Leeuwenhart

‘Weet u wel, mevrouw Leeuw, dat u een zoon hebt die eruit ziet als een sprookjesprins?’

Als de onafscheidelijke broers Jonatan en Kruimel vlak na elkaar sterven, ontmoeten ze elkaar weer in het sprookjesachtige Nangijala. Maar de wrede heerser Tengil houdt het land in zijn greep. Om zijn macht te breken, moeten ze de vreselijke draak Katla verslaan…

Actie, dood en familie

De gebroeders Leeuwenhart werd in 1974 voor het eerst in het Nederlands uitgegeven en destijds kwam er best wat kritiek op het boek. Willen kinderen wel lezen over een leven na de dood? Is dit onderwerp niet veel te zwaar voor kinderen? Slaat Astrid Lindgren nu de plank mis? Het boek werd toch een groot succes en won zelfs een Zilveren Griffel in 1975. Het boek is nu weer opnieuw uitgegeven als luxe editie met leeslint, gedeeltelijk stoffen kaft en uitleg over het verhaal achter het boek. Je kunt dit boek dus met recht een klassieker noemen.

Toen de auteur van het boek, de inmiddels overleden Zweedse Astrid Lindgren, tweemaal een grafsteen tegenkwam voor jong gestorven broertjes, wist ze dat ze boek wilde schrijven over twee broers en de dood. Het boek gaat over de broers Jonatan en Karel, die Kruimel genoemd werd. Jonatan wist dat zijn broertje Kruimel gauw dood zou gaan, want hij was erg ziek. Dan slaat het noodlot toe en komt er brand. Jonatan overleeft de brand niet en zo blijft Kruimel onverwachts als enige zoon achter.

Als Kruimel vlak na Jonatan sterft, komen ze elkaar weer tegen in het prachtige land Nangijala. Het lijkt daar wel een sprookjeswereld en ze genieten volop. Helaas blijft het niet voor altijd rustig en is Jonatan uitverkoren om te strijden tegen de heerser Tengil. Hij vertrekt naar het Kersendal om Orvar, die gevangen zit in een grot, te redden. Hij laat Kruimel achter in de Ruiterhoeve in het Bramendal. Na een tijdje is het geduld van Kruimel op en besluit hij op zoek te gaan naar zijn broer. Dit gaat natuurlijk niet gepaard zonder gevaar, maar uiteindelijk weet hij zijn broer te vinden in het huis van Mattias.

Samen gaan zij de strijd aan tegen de wrede heerser Tengil. Zijn vreselijkste wapen is de draak Katla. Kunnen de broers dit monster verslaan en weten zij de mensen te bevrijden? Bestaat er naast de draak Katla nog een gevaarlijk monster? Kunnen zij op tegen al het geweld en houdt Jonatan voet bij stuk dat hij nooit een mens zal doden?

Ondanks de pittige thema’s als dood, onderdrukking en geweld is dit ook een avontuurlijk, spannend, hoopvol en prachtig sprookjesachtig verhaal .Wat blijft dit toch een prachtig boek dat ook troost kan bieden bij rouwverwerking. Wat zou het mooi zijn wanneer je na de dood zo’n sprookjesachtige wereld terecht kunt komen!

De gebroeders Leeuwenhart is een prachtige klassieker die iedereen vanaf 10 jaar echt een keer gelezen moet hebben, vooral als je van avontuur en van sprookjes houdt.