De geest en het meisje

De geest en het meisje

‘Hoe heet ik als ik niet meer Agatha Asquith heet? Is dit nu mijn leven: niets over mezelf weten, niemand zijn?’

1899. De graaf van Gosswater overlijdt. De twaalfjarige lady Agatha, Aggie, wordt uit haar ouderlijk huis gezet door haar wrede neef Clarence. Een ander thuis heeft ze nooit gehad. Het statige landhuis moet ze achterlaten voor een boerenstulp. Daar woont een vreemdeling die beweert haar echte vader te zijn. En bovendien waart er op de oevers van het Gosswater een geest rond. De geest van een rusteloze jonge vrouw. Heeft zij iets te maken met Aggies afkomst?

Spannend, meeslepend en mysterieus.

Wat hebben wij hiernaar uitgekeken bij het Kinderboekenjournaal: Een nieuw boek van Lucy Strange! En dit boek is alles wat je van haar kunt verwachten: meeslepend, mysterieus en spannend tot de laatste bladzijde.

In De geest en het meisje ontmoeten we Agatha. Ze woont in een landhuis en heeft altijd geleefd in luxe. Na de dood van de graaf van Gosswater, komt Agatha tot een schokkende ontdekking. De graaf blijkt niet haar echte vader te zijn en Agatha is geen erfgename. Haar neef Clarence wordt de nieuwe graaf van Gosswater en zet Agatha uit het landhuis. Ze moet gaan wonen bij een ganzenboer, die beweert haar echte vader te zijn. Een zoektocht naar haar identiteit volgt. Hoe dieper ze graaft, hoe meer ze te weten komt over haar afkomst. Ondertussen waart er een geest rond op de oevers van Gosswater. Wat heeft deze vrouw te maken met de afkomst van Agatha?

De schrijfstijl van Lucy Strange is geweldig. Zij brengt je helemaal terug naar het jaar 1899. Ze is erg goed in het beschrijven van de sfeer waardoor het voelt alsof jij daar naast Aggie loopt en het verhaal samen met haar beleeft. Door de relatief korte hoofdstukken en de vele plottwists in het verhaal, leest het boek vlot en blijft het spannend en verrassend tot de laatste bladzijdes.

In dit boek is het zoeken naar jouw eigen identiteit een heel belangrijk thema. Agatha (Aggie) krijgt heel wat voor haar kiezen wanneer de graaf overlijdt. Als ze niet Agatha Asquith is, wie is zij dan wel en waar komt ze dan vandaan? Het is geen gemakkelijke zoektocht voor Aggie, maar prachtig om te lezen hoe zij deze ontwikkeling doormaakt. Het is heel realistisch geschreven.

Een prachtig spannend en mysterieus verhaal voor kinderen vanaf 11 jaar.