De geheime detectives

‘Het is nacht. Het schip is gehuld in duisternis.  Wat doen die twee donkere gedaanten bij de reling?’

Wanneer Isobel Petty wees wordt, moet ze plotseling weg uit haar thuisland India om bij haar oom in Engeland te gaan wonen. Onder de hoede van de steenrijke mevrouw Hartington-Davis gaat ze op een boottocht naar een nieuw thuis.

Op een van haar nachtelijke zwerftochten over het dek, is ze getuige van iets schokkends – er wordt iemand overboord gegooid. Omdat het donker is, heeft ze niemand kunnen herkennen.

Isobel is vastberaden dit mysterie te ontrafelen. Gewapend met haar notitieboekje en twee nieuwe vrienden probeert ze als een echte detective achter twee dingen te komen: wie de moordenaar is en wie het slachtoffer. De onderste steen moet boven komen voordat ze de kust van Engeland bereiken en de dader weet te ontsnappen.

Vriendschap, vertrouwen, speuren

Dit verhaal speelt zich af op een postschip dat van India naar Engeland vaart eind 19de eeuw. Op het schip bevindt zich een gemêleerd gezelschap waaronder de eigenzinnige Isobel, die onder hoede van de klagende, steenrijke mevrouw Harington-Davis meevaart. Isobel is 11 jaar, trekt zich weinig aan van beleefdheid codes, speelt nooit en is huiverig om vriendschappen aan te gaan. Als ze op een nacht de al net zo eigenzinnige Sameer op het scheepsdek ontmoet zijn ze samen getuige van een gruwelijk schouwspel: een moord. Hevig geschrokken beramen ze een plan, ze gaan dit tot op de bodem uitzoeken. Vanaf dat moment vormen Isobel en Sameer een onderzoeksteam met als doel de identiteit van zowel de dader als het slachtoffer te achterhalen. Gaandeweg in het verhaal sluit de knappe dochter van mevrouw Harington-Davis, Letitia, zich bij hun aan. En haar jongere broertje Horatius wil er ook wel graag het zijne van weten.

Het begin van het verhaal is pakkend, je wordt er direct in mee gezogen. Als de moord gepleegd is leren we gaande weg de opvarenden van het schip kennen: het speurwerk is begonnen!  Al gauw stellen de kinderen een lijst samen met verdachte personen. Vervolgens wordt er flink geobserveerd en geredeneerd. Sommige passagiers kunnen van het verdachten lijstje geschrapt worden terwijl anderen juist worden toegevoegd. De verwarring wordt steeds groter maar ze geven niet op. Ze profileren zich graag als heuse detectives. Als lezer kun je meegaan in hun gedachtegang of juist andere vermoedens hebben. Het speculeren kabbelt voort, net als de nieuwe ontdekkingen totdat het plot nadert. Dan is de spanning even om te snijden: zaten ze op het goede spoor of is de afloop heel anders dan verwacht?

Behalve het spannende avontuur dat de “geheime detectives” met elkaar ondernemen spelen er onder de oppervlakte nog andere zaken een rol in het verhaal. Zo weten we van Isobel dat ze wees is geworden en niet veel warmte heeft mogen ervaren in haar leventje. De vriendschap die langzaam maar zeker tot stand komt tussen haar en Letitia is daarom een mooi gegeven. Ook haar verhouding tot Sameer, op wie ze een beetje verliefd is, geeft het verhaal een extra dimensie: Isobel leert emoties kennen en voelen! Ook de andere drie kinderen worden emotioneel verwaarloosd, dat dit niet echt gecompenseerd kan worden door een overvloed aan materieel genot maakt dit verhaal wel duidelijk. Je wordt je tijdens het lezen ook bewust dat het in een andere tijd speelt dan de onze. Een tijd waarin aan rangen en standen niet te toornen viel.

De cover van het boek vind ik erg aantrekkelijk door de kleur en de balans. Het donkere blauw staat voor de zee, alwaar het verhaal zich afspeelt. De medaillons waarin de silhouetten van de kinderen afgebeeld zijn  passen goed. Het goud van de maan en de letters maakt het geheel een beetje mysterieus. In het boek zelf staan geen plaatjes. Wel heeft de paginanummering een subtiel versierinkje.

Vind je het leuk om speuractiviteiten te ondernemen en hou je van de daarbij komende spanning, dan is dit detectiveverhaal iets voor jou. Geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar.