De geheime missie van Tess en Raf

Hoe krijg je een Mexicaanse oma met vliegangst in het vliegtuig naar Nederland?

De verjaardag van Raf is gezellig druk. Er zijn wel negen opa’s en oma’s op visite! Nou ja, niet allemaal echte natuurlijk, ook halve en stiefopa’s en -oma’s. En Tess is er, zijn beste vriendin sinds de kleuterklas. Tess is best een beetje jaloers. Zijn heeft maar één oma, die in Mexico woont en ook nog eens vliegangst heeft.

Dan komt Raf met een geweldig plan: Tess kan een opa en oma adopteren! Er zijn vast wel ouderen zonder kleinkinderen die dat willen. De twee vrienden gaan op zoek naar de leukste opa en oma voor Tess. Op hun geheime missie komen ze heel bijzondere mensen tegen……

Vrienden, zoektocht, grootouders

De vriendschap tussen Tess en Raf is heel hecht, ze zijn heel vaak samen, ze delen lief en leed. Raf komt uit een grote familie en heeft (stief)grootouders in overvloed; als hij jarig is zit de huiskamer altijd bomvol. Tess zou dat ook zo graag willen maar zij heeft slechts één oma, en die woont ook nog eens een heel eind hier vandaan. Tess ziet haar oma dus maar heel zelden. Mexico is erg ver, bovendien durft haar oma niet te vliegen.

Het lijkt een onoverwinnelijk probleem maar Tess en Raf gaan niet bij de pakken neerzitten. Ze starten een zoektocht naar surrogaat opa’s en oma’s voor Tess. Het wordt hun geheime missie want de ouderen mogen onder geen beding op voorhand weten welke bedoelingen Tess en Raf hebben. De kinderen op hun beurt  ontdekken dat oudere mensen al veel hebben meegemaakt en dat die belevenissen niet altijd even fijn waren. Er is genoeg om over na te denken dus. Ze stellen een lijst op met kandidaten voor het grootouderschap. Achter elke persoon noteren ze de positieve en negatieve eigenschappen.

Maar er is nog meer aan de hand in het leventje van Tess. Zo zou ze graag een poes willen. Ze tobt ook over haar vader die elke dag met tegenzin naar zijn werk gaat. Stukadoor is een vak dat hem niet zo ligt. Liever zou hij kok zijn en lekkere Mexicaanse maiskoekjes bakken. Een hoop vragen moeten dus worden beantwoord. Lukt het Tess en Raf om surrogaat grootouders voor Tess te vinden? Zal oma Dolores ooit de moed hebben om in een vliegtuig te stappen zodat ze haar kleindochter op Nederlandse bodem in de armen kan sluiten? Vindt de papa van Tess een baan die bij hem past? Je komt het allemaal te weten als je dit boek leest.

Ik vond het zo’n pakkend verhaal dat ik het achter elkaar uit las. De schrijfstijl is positief en vlot. Het is gewoon een heerlijk feelgood boek voor kinderen. En die maiskoekjes (recept staat achterin het boek), ga ik zeker maken. Het lied “La cucaracha” (ook achterin) heb ik in meerdere uitvoeringen al in huis. Ik ben liefhebber van Zuid-Amerikaanse muziek, daar word ik net zo blij van als van dit boek.

Wil je na het lezen nog een boek over deze vrienden dan kan dat. Lees dan ook: “De ongewone vakantie van Tess en Raf”. Veel leesplezier alvast!