De gigantische koffer

De gigantische koffer

‘Wat zou jij meenemen als je een gigantische koffer had?’

Kelsey gaat op en neer: van papa’s huis naar mama’s huis en een week later weer terug. Eigenlijk zou zij in één huis moeten wonen en zouden mama en papa naar haar toe moeten komen, vindt ze. Kelsey sleept zich te pletter met haar koffer, en haar koffer wordt ook nog steeds voller.

Humor, boodschap en identificeren

De gigantische koffer vertelt het verhaal van Kelsey. Zij heeft gescheiden ouders en moet iedere week heen en weer reizen tussen haar vader en moeder. Kelsey neemt eerst gewone dingen mee: schone kleren, kleurpotloden, boeken. Maar Kelsey mist haar schilderij die ze bij mama thuis heeft en ze vindt het kussen bij papa thuis zo fijn. Zo neemt Kelsey steeds meer dingen mee in haar gigantische koffer. Uiteindelijk neemt ze zelfs de hond van mama mee naar papa. Maar zal de hond van mama wel goed overweg kunnen met de kat van papa?

De schrijver van dit boek, Robert Munsch, heeft een hele duidelijke boodschap met dit verhaal: ‘Sommige dingen pakken heel goed uit als je het gewoon probeert, maar andere dingen pakken nu eenmaal niet zo goed uit, hoe goed je ook je best doet.’ Een prachtige boodschap, waarmee je een scheiding duidelijk uit kunt leggen aan kinderen. Kinderen leren dat je soms nog zo je best kunt doen, maar dat het dan soms toch niet lukt. Dat is niet erg, dat gebeurt iedereen wel eens. Daar kan niemand iets aan doen. Dit boek is zo geschreven dat kinderen met gescheiden ouders zich goed kunnen identificeren met de hoofdpersoon.

De vrolijke illustraties van Michael Martchenko passen goed bij het verhaal. Aan de gezichtsuitdrukkingen valt goed af te lezen hoe het personage zich voelt. Wat opvalt is dat Kelsey op iedere illustratie heel vrolijk is.

Door de vele herhalingen is dit boek heel geschikt om interactief voor te lezen aan kinderen vanaf 4 jaar.