De gijzelaar en de bastaard

‘Het verhaal van een vergeten prins van Oranje’

Op een dag in 1568 wordt Filips Willem, de dertienjarige zoon van Willem van Oranje, meegenomen door soldaten. De Spaanse koning noemt hem zijn “speciale gast’, maar Filips Willem weet wel beter: hij wordt gegijzeld. In Spanje wacht hij vol spanning af wat zijn lot zal zijn. Zal zijn vader zwichten onder de druk en voor zijn zoon kiezen? Of vindt hij de vrijheid van zijn land belangrijker en zet hij zijn opstand tegen de Spanjaarden voort?

Terwijl de jaren verstrijken, nemen Filips Willems twijfels toe. Denkt zijn familie nog wel aan hem? Zal hij ooit kunnen terugkeren naar huis? Alleen aan een geheimzinnige toehoorder kan hij zijn verhaal kwijt. Maar kan hij als prins wel zomaar vriendschap sluiten met deze bastaard? En wat betekent het eigenlijk nog om prins te zijn, zo ver verwijderd van zijn familie en vaderland?

Indrukwekkend, leerzaam en doordacht

Geschiedenisverhalen, een van de specialiteiten van schrijver Arend van Dam. Ook met dit nieuwe boek blinkt hij weer uit. Ditmaal niet alleen als auteur maar tevens ook als illustrator. Het boek kent na ieder hoofdstuk een bladzijde met daarop een inleidende illustratie en de titel van het nieuwe hoofdstuk. Dit wekt zeker de interesse. In de zwart-witte illustraties wordt steeds een foto verwerkt, gemaakt door Simon van Dam. Vooral de grootte van de illustraties trekken het oog.

Dromen van vrijheid, dat is toch wat iedereen doet. In Nederland leven we in een vrij land. Vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting en het stemrecht. Dit alles bestond in de tijd waarin dit boek zich afspeelt nog niet. Arend van Dam heeft op een wonderlijke manier beschreven hoe Nederland in die periode werd geregeerd.

Het verhaal van Filips Willem wordt vaak vergeten maar was zeer belangrijk in de geschiedenis van Nederland. Een indrukwekkend verhaal, een verhaal van een gijzelaar. Stel je eens voor, opgesloten zitten in een voor jouw onbekend land. Ver weg van je familie, zonder contacten en in barre omstandigheden. Dat is wat Filips Willem heeft moeten meemaken toen hij werd opgesloten in Spanje. Gelukkig leerde hij Gabriel kennen, weliswaar een bastaard, maar een hele goede vriend. Ook Gabriel heeft een bijzonder verhaal, een verhaal dat onmisbaar is in de levensloop van Filips Willem.

Arend van Dam heeft op slimme wijze een bijzonder verhaal geschreven. Flashbacks en schrijven in het nu vormen samen de puzzel van dit verhaal. De gedetailleerde tekst maken het makkelijk om een beeld te vormen, het verhaal komt tot leven. Bijzonder zijn de laatste bladzijden van het boek. Hier heeft de auteur ruimte gemaakt voor de aantekeningen die de rode draad vormen. Een indrukwekkend geschiedenis verhaal voor kinderen vanaf tien jaar.