De giraffe, de peli en ik

De giraffe, de peli en ik

‘De chauffeur zei: “Zijne Genade de Hertog van Heiligerlee heeft mij opgedragen deze envelop af te geven bij het Ladderloze Glazenwassersbedrijf.”.
“Dat zijn wij!” riep de aap.’

In een oude, vervallen snoepwinkel ontdekt Billy een wel heel bijzonder drietal: een pelikaan, een giraffe en een bruine aap. De aap zingt voor iedereen in de buurt: “Wij staan met elkaar, dag en nacht voor u klaar. De giraffe, de peli en ik.”

De dieren hebben een ladderloos glazenwassers bedrijf. Als ze samen met Billy een heel bijzonder opdracht krijgen, blijkt dat de dieren nog véél meer kunnen dan alleen ramen lappen.

Humor, dromen, verbeelding

Billy heeft een grote droom: eigenaar worden van een snoepwinkel. Niet ver van waar hij woont staat een raar, oud, leeg en houten huis. Ooit was daar de Zoete Inval, de snoepwinkel. Het enige wat daar nog aan doet herinneren zijn de verbleekte letters op de voorgevel. Op het raam stond ‘TE KOOB’, maar de volgende dag had iemand dit weggekrabd en stond er ‘VEKOGT’. Al snel komt Billy erachter wie de bewoners zijn van het oude pand: een pelikaan, een giraffe en een aap. Na een brief komen ze bij de hertog, die zich toch iets anders had voorgesteld toen hij vroeg om een glazenwasser. Al snel komen zowel de dieren, als de hertog en Billy erachter dat ze veel meer kunnen dan zorgen voor schone ramen.

De eerste druk van De giraffe, de peli en ik kwam in 1985. Maar de populariteit van Roald Dahl is er niet minder door geworden. Want dit jaar verschijnt alweer de twintigste druk van dit boek. Het is een boek zonder hoofdstukken, maar dit mis je niet. Het is een kort maar boeiend verhaal, die op een vlotte manier is geschreven. Wanneer je nog nooit een boek van Roald Dahl hebt gelezen, is dit een goede introductie. En ik verzeker je, dat je daarna alle andere boeken wilt lezen. Hij schreef er maar liefst vijfentwintig, dus keuze genoeg.

Als je Roald Dahl zegt, dan zeg je Quentin Blake. Zijn zwart-wit illustraties versieren iedere bladzijde van het boek. De ene groter dan de andere, maar altijd passend bij het verhaal. Zoals je Roald Dahl kunt herkennen aan zijn schrijfstijl, zo herken je Quentin Blake aan zijn tekenstijl. Je ziet zijn illustraties dan ook voorbij komen bij alle boeken van Roald Dahl.

Ieder jaar vieren we op 13 september de verjaardag van Roald Dahl (13-09-1916 – 23-11-1990). Uitgeverij De Fontein organiseert rondom deze dag altijd de Roald Dahl-week. In deze week stellen zij digitaal materiaal beschikbaar die je kunt gebruiken thuis, of in de klas. Zo hebben zij ook een checklist waarop je de boeken je al hebt gelezen kunt afvinken.

De giraffe, de peli en ik koop je voor maar €5.99 bij je lokale boekhandel en is (voor) te lezen vanaf 7 jaar.