“Je weet toch zeker wel wat er met je gebeurt als je last van krimp hebt?” zei hij.
“Wat dan?” hijgde mevrouw Griezel. “Wat gebeurt er dan?”.
“Je hoofd krimpt in je nek…
En je nek krimpt in je lijf…
En je lijf krimpt in je benen…
En je benen krimpen in je voeten. En ten slotte is er niets meer van je over dan een paar schoenen en een hoopje oude kleren.”.

Meneer en mevrouw Griezel vormen een wel heel bijzonder stel. Ze doen alles om elkaar het leven zuur te maken. Zo stoppen ze Reuzenkribbebijters in elkaars bed en serveren ze levende Kronkelspaghetti als avondeten.

Ook de dieren zitten ze voortdurend in de weg. Meneer Griezel is namelijk gek op vogelpastei en hij droomt al jaren van zijn eigen grote ondersteboven-apencircus. Maar dan nemen de dieren wraak. En hoe!

Humor, fantasierijk, spannend

Meneer en mevrouw Griezel zijn nou niet bepaald de liefste en leukste mensen die je tegen kunt komen. Ze zijn vreemd, onaardig en een tikkeltje eng. En ze zijn niet alleen onaardig tegen iedereen om hen heen, maar ook tegen elkaar. Ze maken elkaars leven echt volledig zuur, waarbij ze de ander altijd willen overtreffen in hun acties. Meneer Griezel laat zijn vrouw geloven dat ze krimpt tot ze helemaal van de aardbodem verdwenen is en mevrouw Griezel laat haar man levende kronkelspaghetti eten. Maar helaas moeten de dieren het ook ontgelden… meneer Griezel is namelijk gek op vogelpastei en vangt dan ook alle vogels in zijn tuin. Tot de dieren er genoeg van hebben en een fantastisch plan bedenken om hem terug te pakken.

In De Griezels is de humor van Roald Dahl echt terug te vinden en deze is voor iedereen geschikt, van jong tot oud. De humor zit hem in meerdere aspecten van het verhaal. Meneer en mevrouw Griezel worden zeer grappig aan ons voorgesteld en dan hebben ze ook nog eens hele lachwekkende grappen! De zwartwit illustraties van Quentin Blake maken het verhaal nog sprekender. Doordat het een kort verhaal is met korte hoofdstukken, lees je het boek in een mum van tijd uit.

Roald Dahl ontving in 1982 de Zilveren Griffel voor De Griezels.

Een humoristisch avontuur voor jong en oud!