De grote race

“Een oude legende,
een groot gevaar.
Ze hebben je nodig,
sta je al klaar?”

Als de elfjarige tweeling Li en Nao op familiebezoek gaan naar Taiwan, vreest vooral Li dat het een saaie zomer wordt. Maar niets blijkt minder waar…

Op de eerste avond dat Li en Nao bij hun opa en oma zijn, worden hun ouders ontvoerd. Nog voordat ze doorhebben wat er gebeurd is, komt een vreemde man hun kamer binnen. Hij noemt zichzelf Muis en zegt dat hij weet waar hun ouders zijn… Maar daar moeten Li en Nao wel iets voor doen: Kat opsporen en verslaan.

Spannend, humor, actie

In meerdere woorden

Muis beweert dat hij één van de winnaars is van de Grote Race, de wedstrijd die heeft bepaald welke dieren nu zijn opgenomen in de Chinese dierenriem. Natuurlijk wilden alle dieren deze race winnen om een plekje in de dierenriem te bemachtigen, maar er was slechts plek voor twaalf. En Muis zijn overwinning was niet eerlijk, hij speelde vals. Hij had zijn beste vriendin Kat verraden, waardoor zij de race had verloren. Maar Kat is nu terug en uit op wraak, wraak op de afstammelingen van Muis. En je raadt het al… dat zijn Li en Nao. Als ze ooit kun ouders terug willen zien, moeten ze Kat verslaan. Alleen is het nog wel een ding om Kat te vinden. Ze moeten langs alle dieren uit de dierenriem reizen en vragen om hulp. Maar de dieren lijken soms wel in raadsels te praten…

Als je houdt van puzzelen en spanning, dan is dit boek ècht iets voor jou. Je wordt opgezogen in het verhaal van Li en Nao en het is aan jou om de puzzels op te lossen. Wanneer je dit hebt gedaan, wordt je verwezen naar het volgende hoofdstuk die je mag gaan lezen. Dan kom jij erachter of je het antwoord goed of fout had. Dit is een ontzettend gaaf aspect in het boek! Ieder dier uit de Chinese dierenriem heeft zijn/haar eigen puzzel. Ruby Coene neemt je mee in de wereld van een stuk Chinese geschiedenis, die voor mij geheel onbekend was. Door de afwisseling tussen Li en Nao wissel je van gedachten en gevoelens. Er zijn veel overeenkomsten, maar ook zeker veel verschillen. Omdat je ze beide volgt, merk je hoe ze dit avontuur los van elkaar beleven.

Achter in het boek staat een woordenlijst van de Chinese woorden met de betekenis daarvan. Een leuk detail en daardoor zo leerzaam! Uit de context van het verhaal kun je de betekenis ook halen, maar dit geeft de bevestiging. De zwartwit illustraties zijn magisch en mysterieus. Ze helpen je bij de puzzels of laten details van het verhaal zien, zoals de dieren van de dierenriem als persoon.

Een avontuurlijk boek, vol humor en puzzels voor iedereen vanaf 9 jaar.

Ohja… “De zussenmeren” is het vervolg op “De grote race”.
Ik kan niet wachten tot deel 2 in de winkels ligt!