De heerlijkste 5 december in vijfhonderdvierenzeventig jaar

“‘t Is vijfhonderddrieënzeventig keer goed gegaajn met die boot, waarom zouden we dan nu ineens…’ zei Sinterklaas. HABOEH!
‘Wel, je had gelijk Piet. De boot is gezonken.’”.

Op weg vanuit Spanje komt de boot van Sinterklaas in een hele zware storm terecht. Het hele schip vergaat! Alle pakjes gaan verloren en de chocoladeletters en he marsepein liggen ook op de bodem van de zee. Gelukkig worden Sinterklaas en Piet gered door een Frans vissersbootje. Maar het Sinterklaasfeest kan dit jaar natuurlijk niet doorgaan. Of toch wel?

Kleurrijk, verrassend, betoverend

Al vijfhonderddrieënzeventig jaar gaat de reis van Spanje naar Nederland zonder problemen. Maar dit jaar is er een zware storm met torenhoge golven in de Golf van Baskaje. De stoomboot vergaat en alles gaat verloren. Daar dobberen Sinterklaas en Piet, op een grote houten balk midden op zee. Gelukkig komen ze aan wal in Frankrijk en vanaf daar kan de reis naar Nederland beginnen. Zou iemand ze, midden op de Dam, herkennen in hun gewone kleren? En wat zit er toch in de cadeautjes voor Sinterklaas en Piet?

Annie M. G. Schmidt heeft dit verrassende Sinterklaasverhaal geschreven wat het kinderfeest nog vrolijker maakt. Ieder jaar is het weer de vraag of Sinterklaas wel in Nederland aan zal komen. In dit verhaal staat die vraag ook centraal, en volgen we Sint met zijn Piet op de voet. Misschien komt het verhaal je bekend voor. En dat kan kloppen want dit verhaal is eerder uitgegeven in het boek Misschien wel echt gebeurd, en drieënveertig sprookjes en verhalen. Als je dit verhaal leest dan kan je al snel merken dat het een echt Annie M. G. Schmidt verhaal is. Het is begrijpelijke taal en brengt iedere generatie een lach op het gezicht tijdens het lezen.

De paginagrote en kleurrijke illustraties zijn gemaakt door Noëlle Smit. Je kent haar wellicht van Dikkertje Dap en M’n opa. De illustraties nodigen je uit om te ontdekken. Er is ook zoveel te zien zoals de zeehonden die met hun snuit de cadeautjes boven water houden, de details van het Paleis op de Dam en de mooie diversiteit aan kinderen.

Een verrassend Sinterklaasverhaal voor alle kleine Pietjes vanaf 4 jaar.